speccy.pl
Facebook Like


WIKI SPECCY.PL

[WIKI SPECCY.PL]
Zaprzyjaźnione serwisy

PIXEL HEAVEN 2019
Forum ZX Spectrum
[RÓŻNOŚCI] Odp: Zimno, czy wieje ? wysłana przez Maryjan Wczoraj o 23:45:38
[RÓŻNOŚCI] Odp: Zimno, czy wieje ? wysłana przez jackfinch Wczoraj o 23:40:02
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Odp: Humble 48 wysłana przez Maryjan Wczoraj o 23:07:00
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Odp: Humble 48 wysłana przez damik Wczoraj o 22:47:10
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Odp: Humble 48 wysłana przez Klaud Wczoraj o 21:48:20
[GRY] Odp: Poszukuje gry wysłana przez popocop Wczoraj o 19:43:01
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Humble 48 wysłana przez trojacek Wczoraj o 19:03:03
[HARDWARE] Odp: Turbo do magnetofonu wysłana przez damik Wczoraj o 17:18:42
Archiwum plików ZX Spectrum
[Demoscena] Dodano "Karateka" z roku 2019 dla komputera ZX Spectrum 128K Autorzy: Joker, Atom. Dodany przez John Dalthon, 2019-07-15 15:11:43
[Kompilacja] Dodano "Sam Coupe Misc" z roku ???? dla komputera Sam Coupe, 2019-06-05 10:17:08
[Program użytkowy] Dodano "Compress Copy +3" z roku 1989 dla komputera ZX Spectrum 128K+3 Autor: Kato. Dodany przez Kato, 2019-05-05 14:08:15
[Demoscena] Dodano "Sam Paper 4" z roku 1992 dla komputera Sam Coupe Autor: Szafran. Dodany przez maciekb, 2019-05-05 13:33:30
[Program użytkowy] Dodano "PCB Designer" z roku 1990 dla komputera ZX Spectrum 128K Autorzy: AMST, KMST. Dodany przez Thom, 2019-04-29 21:44:40
[Wydawnictwa papierowe] Dodano "Zin80 #01" z roku 2019 dla komputera Dodany przez Tygrys, 2019-04-24 14:01:47
[Kompilacja] Dodano "speccy.pl party 2019.1 productions" z roku 2019 dla komputera , 2019-04-09 13:09:35
[Kompilacja] Dodano "speccy.pl 2019.1 zx spectrum demo compo" z roku 2019 dla komputera ZX Spectrum, 2019-04-09 13:05:31
Więcej...
Nawigacja
Retroinvaders
RETROINVADERS

Pierwszy atak, mimo przewagi liczebnej, skończył się niepowodzeniem. Ziemianie przy pomocy pojedynczego działka zdołali wygrać bitwę. Jak się później okazało przyczyną klęski była zła strategia, a dokładniej sposób poruszania. Wielki Mistrz Yado opracował więc nową strategię - zamiast ruchów po prostych w pionie i poziomie ruch po okręgu. Kosmiczni Najeźdźcy powracają by nas znowu zaatakować. Ziemia jest już prawie wspomnieniem. Ale prawie robi wielką różnicę i mamy jeszcze ostatnią szansę. Jeden statek kosmiczny musi stawić Najeźdźcom czoła - przegrana nie wchodzi w grę.

"Retroinvaders" to zgrabne połączenie dwóch gier. Przede wszystkim jest to klon gry "Gyrrus", która nie doczekała się oficjalnej spectrumowej konwersji. Jednocześnie jest to luźna kontynuacja jednej z najsłynniejszych gier wszech czasów, czyli "Space Invaders". Z "Gyrrusa" zaczerpnięto sposób gry, a ze "Space Invaders" wygląd obcych jednostek. Gra polega na poruszaniu się po okręgu i strzelaniu do wrogów nadlatujących ze wszystkich stron (w tym z głębi ekranu). Aby przejść każdy z 10 etapów należy zniszczyć określoną liczbę Najeźdzców, a następnie pokonać dużą jednostkę stojącą na drodze do kolejnego etapu. Początkowo sprawa jest prosta, wystarczy odpowiednio się ustawić i strzelać. Z czasem poziom trudności wzrasta - wrogowie zaczynają strzelać, dotknięcie obcej jednostki jest śmiertelne, a jakby tego było mało pojawia się sporo kosmicznego śmiecia, którego trzeba unikać. Statek, którym sterujemy oprócz strzelania może też teleportować się w inne miejsce planszy (można z tego korzystać nieograniczoną ilość razy). Za każde zdobyte 500 punktów dostajemy dodatkowe życie, a awans do kolejnego etapu jest nagradzany trzema życiami. Jeżeli nie uda nam się zniszczyć wymaganej liczby przeciwników nie spotykają nas żadne przykre konsekwencje typu strata życia lub koniec gry, ale po prostu powtarzamy dany etap.

Zastosowana w "Retroinvaders" grafika jest monochromatyczna - co jakiś czas zmienia się jedynie kolor tła. Jest to zabieg jak najbardziej zrozumiały, bo próba większego podkolorowania ekranu zmniejszyłaby jego czytelność i co chwila występowałby spectrumowy color-clash. Mimo małej liczby kolorów obiekty pojawiające się na ekranie są wyraźne i różnorodne, a płynna animacja pozytywnie wpływa na dynamikę gry. Bardzo dobra jest ścieżka dźwiękowa - od momentu załadowania gry non-stop towarzyszą nam utwory muzyczne, a w czasie rozgrywki również efekty dźwiękowe. Sama rozgrywka, mimo tego że jest prosta (a raczej okrągła), jest bardzo wciągająca i trudno się od "Retroinvaders" oderwać.

Wszystko co napisałem do tej pory dotyczy wersji dla Spectrum 128. Istnieje również wersja dla maszyn z 48 kB pamięci, ale jest o wiele skromniejsza. Grafika została okrojona (brak obrazków przed rozpoczęciem gry oraz planet w tle podczas gry), a dźwięk to proste efekty i trochę muzyki na beeper. Generalnie wersja dla Spectrum 48 to ubogi krewny tej dla Spectrum 128 i polecam granie tylko w tą drugą. Na Spectrum+2 z divIDE gra (w wersji 128) ładuje się tylko przez menu 128, czyli przed grą należy załadować odpowiedniego patcha.

Piotr "PopoCop" Szymański

RETROINVADERS (C) 2011 CLIMACUS
Grafika: 80%
Dźwięk: 90%
Ogólnie: 85%
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Nick:

Kod potwierdzający:
Kod potwierdzający


Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?