speccy.pl
Facebook Like


WIKI SPECCY.PL

[WIKI SPECCY.PL]
Zaprzyjaźnione serwisy

PIXEL HEAVEN 2020
AYGOR
Forum ZX Spectrum
[PARTIES/ZLOTY] Odp: speccy.pl party 2020.1 wysłana przez JacekPodolski_jack Dzisiaj o 22:56:13
[HARDWARE] Odp: Stacja P.Z APINA wysłana przez damik Dzisiaj o 22:06:50
[HARDWARE] Odp: Stacja P.Z APINA wysłana przez Maryjan Dzisiaj o 21:53:45
[HARDWARE] Odp: Stacja P.Z APINA wysłana przez damik Dzisiaj o 21:43:18
[HARDWARE] Odp: Stacja P.Z APINA wysłana przez Klaud Dzisiaj o 21:15:40
[HARDWARE] Odp: Stacja P.Z APINA wysłana przez Maryjan Dzisiaj o 20:49:09
[HARDWARE] Odp: Stacja P.Z APINA wysłana przez Klaud Dzisiaj o 20:36:19
[HARDWARE] Odp: Stacja P.Z APINA wysłana przez Maryjan Dzisiaj o 20:23:50
Archiwum plików ZX Spectrum
[Demoscena] Dodano "Silence of the AY" z roku 1995 dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: Kriss, Drozol, Pyza, Bigyo. Dodany przez Pyza^Illusion, 2019-11-13 10:05:34
[Demoscena] Dodano "The Ravers Paradise" z roku ???? dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: Maniu, Kriss, Angelo, RadXcellent, Pyza. Dodany przez Pyza^Illusion, 2019-11-10 12:45:43
[Demoscena] Dodano "Judgment Day 3" z roku 1993 dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: Muad'dib, Drozol. Dodany przez Pyza^Illusion, 2019-11-10 12:30:35
[Demoscena] Dodano "Coca-Cola Demo" z roku 1990 dla komputera ZX Spectrum 48K Autor: Frank Dux. Dodany przez Pyza^Illusion, 2019-11-10 12:28:55
[Demoscena] Dodano "Constant II - The Second Voice Preview" z roku 1994 dla komputera ZX Spectrum 48K Autor: Ilyad. Dodany przez Pyza^Illusion, 2019-11-10 12:17:12
[Demoscena] Dodano "Xeniusaurus Rex" z roku 2019 dla komputera ZX Spectrum 48K Autor: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2019-09-25 21:54:45
[Demoscena] Dodano "Strange Movements of Sandkings" z roku 2018 dla komputera ZX Spectrum 48K Autor: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2019-09-25 21:52:44
[Demoscena] Dodano "Salvador" z roku 2018 dla komputera Autor: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2019-09-25 21:50:34
Więcej...
Nawigacja
Zombi Terror
ZOMBI TERROR

Kiedy rozpoczynałem swoją przygodę z ZX Spectrum, lekturę obowiązkową stanowił dla mnie "Bajtek". Jedną z atrakcji oferowanych przez ten miesięcznik były listingi do własnoręcznego wklepania, a wśród nich zdarzały się proste gry przygodowe pisane w BASICu. Po pracowitym wpisaniu i uruchomieniu programu można było przeżyć przygodę polegającą na czytaniu opisu lokacji i wyborze jednej z dostępnych opcji. Chyba każdy czytelnik "Bajtka" pamięta te gry, przypuszczam też, że wiele osób próbowało pisać w ten sposób własne przygodówki. Od tamtych chwil minęło już wiele lat, ale okazuje się, że te proste gry nie odeszły na zawsze do historii, bo oto w 2014 roku ukazała się "Zombi Terror". Jest to przygodówka-horror napisana w BASICu i wykorzystująca niemal dokładnie ten sam sposób prowadzenia rozgrywki, co bajtkowe produkcje. Jedyna różnica polega na tym, że opisy poszczególnych miejsc w grze są zastąpione ilustracjami, oraz że dodany został element walki. Fabuła "Zombi Terror", jak łatwo się domyślić, nawiązuje do filmów o żywych trupach. Budzimy się na brzegu wyspy opanowanej przez zombie. Na przystani jest łódź motorowa, którą można uciec, ale niestety brakuje kluczyka do jej uruchomienia. Musimy więc zwiedzić wyspę i znaleźć klucz. Podczas wędrówki wielokrotnie będą nas atakować zombie. Mamy wtedy do wyboru ucieczkę (tracimy wtedy część energii) lub walkę. Walka ma losowy przebieg i przypomina system z gier RPG - wynik starcia zależy od liczby wyrzuconych na kostce oczek. Powodzenie w naszej przygodzie zależy więc w dużym stopniu od przypadku. Opuszczenie wyspy to bynajmniej nie koniec gry, bo niedługo potem kończy się paliwo i dryfując docieramy do miasta San Dario, z którego można uciec tylko śmigłowcem. Nie muszę chyba dodawać, że w mieście jest pełno zombie.

Obie części gry (wyspa i miasto) to oddzielne programy. W każdej z nich obszar gry to kwadrat 10 na 10 lokacji. Każda lokacja jest ilustrowana, ale proszę nie spodziewać się 200 obrazków. Jest ich tylko kilkanaście, a część z nich jest wielokrotnie używana (np. większość obszaru wyspy stanowi las pokazywany przy pomocy tego samego obrazka). Grafika stoi na przyzwoitym poziomie, choć trzeba przyznać, że niektóre obrazki wyglądają niechlujnie ze względu na bardzo widoczny color-clash. O dźwięku nie mogę dużo powiedzieć, bo w grze w ogóle go nie ma. Istnieje co prawda oddzielna ścieżka dźwiękowa w postaci plików MP3, której można posłuchać np. z wieży, ale jest słaba - brzmi jak bardzo stare amigowe moduły z "plastikowymi" samplami i kompletnie nie współgra z tym, co dzieje się na ekranie.

Obsługa gry odbywa się przy pomocy klawiatury (klawisze N, S, E, W do poruszania się, A do wykonania możliwej czynności, 1 i 2 podczas walki). W dowolnym momencie można przerwać grę klawiszem BREAK i uruchomić ponownie przez RUN.
Chociaż "Zombi Terror" jest bardzo prostą (w sensie technicznym) grą, to zdecydowanie wyróżnia się spośród zalewającej Spectrum masy niemal jednakowych zręcznościówek. Pomimo wspomnianej prostoty wykonania ukończenie "ZT" nie jest banalnym zadaniem. Z drugiej strony nie powinno to zająć dłużej niż 3 wieczory.
"Zombi Terror" jest dostępna w wersji angielskiej i hiszpańskiej, a do działania wymaga Spectrum z 48 kB RAM. Istnieją też wersje dla MSX, Segi Megadrive, PC i ZX81.

Na koniec garść porad dla zagubionych graczy.

Część 1: Wyspa
Na początku gry posiadasz kij, który powoduje u przeciwników utratę maksymalnie 1 punktu energii. Na wyspie można znaleźć też pistolet (zabiera wrogom maks. 2 pkt.) i piłę mechaniczną (zabiera maks. 3 pkt.). Na wyspie spotkasz dwa typy wrogów - zwykłych zombie (giną po utracie 2 pkt. energii) oraz ojca Lucio (ginie po utracie 10 pkt.). Aby wydostać się z wyspy udaj się do miasteczka (znajdziesz tam pistolet), następnie odwiedź cmentarz (znajdziesz tam piłę), potem idź do laboratorium (uzupełnisz energię), a następnie do kościoła (jest tu klucz do łodzi). Mając klucz wracaj na przystań. Po odpłynięciu zapamiętaj podane nazwisko.

Część 2: San Dario
Na początku posiadasz pistolet (zabiera wrogom maks. 2 pkt. energii), potem możesz też znaleźć shotgun (zabiera maks. 3 pkt.). W mieście spotkasz wielokrotnie zwykłych zombie oraz dwukrotnie wujka George'a (ginie po utracie 10 pkt.). Na obszarze kontrolowanym przez wojsko zombie atakują bardzo rzadko. Z kolei na obszarze skażonym atakują bardzo często. Aby wydostać się z miasta idź do galerii handlowej (znajdziesz tam shotgun), następnie na posterunek policji (poproś tam o pomoc i podaj wcześniej zapamiętane nazwisko), poźniej znajdź szpital (uzupełnisz tam energię) i udaj się na lądowisko śmigłowca.

Piotr "PopoCop" Szymański

ZOMBI TERROR (c) 2014 Kabuto Factory

Grafika: 60%
Dźwięk: 0%
Ogólnie: 60%

Licencja Creative Commons Artykuł autorstwa Piotra "PopoCopa" Szymańskiego został wydany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe License.
W oparciu o utwór dostępny pod adresem http://speccy.pl/articles.php?article_id=41

224
Konto ukryte dnia 03.10.2014 21:09:21

W grę nie grałem ale w czasie czytania artykułu wydawało mi się jakbym czytał na temat innej znanej gry o tej samej tematyce. Śmigłowiec, kluczyk, paliwo - od razu przypomniała mi się gra - Zombi od UbiSoft.
Zdaje się iż gry o Zombi już tak mają: pójdź tam, weź to, użyj tego, wróć się w poprzednie miejsce itd.

5
PopoCop dnia 03.10.2014 21:30:34

Celna uwaga. Ale patrząc na sprawę szerzej, to wszystkie gry i filmy o zombie są oparte na podobnym schemacie tzn. na ucieczce z opanowanego przez żywe trupy obszaru.

Dodaj komentarz
Nick:

Kod potwierdzający:
Kod potwierdzający


Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?