speccy.pl
Facebook Like


SPECCY.PL

[SPECCY.PL PARTY 2020.1]

[WIKI SPECCY.PL]
Polecamy

PIXEL HEAVEN 2020
AYGOR
Forum ZX Spectrum
[RÓŻNOŚCI] [msx] ilu jest userów MSXa na forum? wysłana przez rj1307 Dzisiaj o 21:04:52
[POLSKIE KOMPUTERY] Polska klawiatura - identyfikacja wysłana przez JLS Dzisiaj o 20:21:40
[RÓŻNOŚCI] Napisy na obudowie wysłana przez nietoperz Dzisiaj o 15:27:54
[NAPRAWY] ZX48K nie ładuje z taśmy wysłana przez marcepan2000 Dzisiaj o 11:52:56
[HARDWARE] "Jak z ZX Spectrum zrobić komputer?" wysłana przez Artu2tu Wczoraj o 21:19:03
[RÓŻNOŚCI] Arcader - joystick od Djordje z Retro Radionics wysłana przez andy Wczoraj o 11:39:53
[RÓŻNOŚCI] [msx] galeria gfx online wysłana przez ZbyniuR Wczoraj o 09:35:40
[POWITANIA] Witam Wszystkich wysłana przez p.janowski 2020.09.19, 19:09:32
Archiwum plików ZX Spectrum
[Demoscena] Dodano "10102020" z roku 2020 dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2020-08-10 19:12:17
[Demoscena] Dodano "Roll Me Gently: Invite Remix" z roku 2020 dla komputera ZX Spectrum 128K Autorzy: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2020-08-10 19:10:49
[Demoscena] Dodano "Roll Me Gently" z roku 2020 dla komputera ZX Spectrum 128K Autorzy: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2020-08-10 19:08:54
[Demoscena] Dodano "Colors of Love" z roku 2020 dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2020-08-10 19:03:50
[Demoscena] Dodano "04042020" z roku 2020 dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2020-08-10 19:01:55
[Demoscena] Dodano "Chernobyl'86" z roku 2019 dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2020-08-10 18:59:38
[Demoscena] Dodano "Oh No! More Boxes" z roku 2019 dla komputera ZX Spectrum 128K Autorzy: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2020-08-10 18:52:25
[Demoscena] Dodano "speccy.pl party 2020.1 invitation rev3" z roku 2020 dla komputera ZX Spectrum 48K Autor: Tygrys. Dodany przez Tygrys, 2020-08-02 16:19:53
Więcej...
Nawigacja
Sunbucket

SUNBUCKET




Obserwując gry, które ukazały się na Spectrum w ciągu ostatnich dwóch lat, można zauważyć, że coraz częściej wykorzystują one "silniki" znoszące barierę dwóch kolorów w obrębie pola 8 na 8 pikseli. I nie jest to tylko sztuka dla sztuki, czyli kolorowe gry, które poza ładną grafiką nie mają nic więcej do zaoferowania, ale porządne produkcje z ciekawymi pomysłami, które mają zapewnić dobrą zabawę. Jedną z takich gier jest "Sunbucket", którą chciałbym w tej recenzji przedstawić.







"Sunbucket" to gra zręcznościowa z niewielką domieszką strategii. Tytułowy bohater to mały pojazd (jego kształt kojarzy mi się z kolorowym hamburgerem na kółkach), którego zadaniem jest zapalenie wszystkich żarówek na ekranie. Żeby zapalić żarówkę wystarczy nad nią przejechać. Proste? Owszem, ale to nie znaczy że łatwe, bo na planszy nie jesteśmy sami. Towarzyszą nam 3 rodzaje postaci. Jedna porusza się tylko w poziomie, druga w poziomie i w pionie, trzecia też porusza się w pionie i poziomie, ale z tą różnicą, że próbuje nas złapać. Dotknięcie dowolnej postaci to strata życia i konieczność rozpoczęcia etapu od początku. Liczbę żyć można uzupełnić zbierając rozmieszczone na planszy puszki z literami. Trzeba to jednak zrobić w określonej kolejności, aby litery z puszek utworzyły wyraz MORE. Poszczególne plansze mają postać platform połączonych drabinami. Planszę można "zawinąć" w pionie tzn. wpadając w dziurę na dole ekranu pojawimy się na górze. Widoczne na ekranie platformy najczęściej zbudowane są z cegieł, które można nazwać standardowymi. Są one cały czas na swoim miejscu i można po nich jeździć dowolną liczbę razy. Oprócz nich podczas gry spotkamy też cegły, które co pewien czas znikają i pojawiają się ponownie oraz cegły kruche, po których można przejechać tylko kilka razy. Poruszający się po planszy przeciwnicy oraz różne materiały, z których zbudowane są platformy wymuszają na nas planowanie kolejnych ruchów. I to jest właśnie ta domieszka strategii, o której wspomniałem wcześniej. Warto jeszcze dodać, że zapalone żarówki czasami gasną (trzeba je zapalić ponownie) oraz że upadek z dużej wysokości powoduje chwilowe oszołomienie (dotyczy to także przeciwników).







Grafika w "Sunbucket" została wykonana przy użyciu silnika "Nirvana". Wszystko wygląda kolorowo, animacja jest płynna, nie ma żadnego migotania ani błędów w wyświetlaniu. Dźwięk generowany jest przez beeper i składa się z bardzo dobrej muzyki początkowej oraz sporadycznych efektów podczas gry. Do przejścia jest 40 etapów, przy czym po przejściu etapów nr 9, 19 i 29 otrzymujemy hasła. Autor gry postawił przede wszystkim na dobrą zabawę, więc poziom trudności nie jest wysoki. Dodatkowo po przejściu wszystkich etapów czeka na nas nagroda w postaci minigry.







"Sunbucket" to bardzo wciągająca i miła dla oka gra. Jeśli szukasz gry, przy której można się zrelaksować, to właśnie ją znalazłeś. Dodatkowo, jeśli grałeś w "El Stompo" (wcześniejsza gra tego samego autora) i podobała ci się ona, to "Sunbucket" również przypadnie ci do gustu.







A tak na marginesie, to ciekawe jaka byłaby reakcja spectrumowców, gdyby silnik "Nirvana" pojawił się w latach osiemdziesiątych? Wytrzeszczaliby ze zdziwienia oczy, czy szybko przeszli nad tym do porządku dziennego? Szkoda, że się tego już nie dowiemy.





Piotr "PopoCop" Szymański



SUNBUCKET (c) 2014 Stonechat Productions


Grafika: 85%
Dźwięk: 65%
Ogólnie: 75%


Licencja Creative Commons Artykuł autorstwa Piotra "PopoCopa" Szymańskiego został wydany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe License.
W oparciu o utwór dostępny pod adresem http://speccy.pl/articles.php?article_id=42

zx81
zx81 dnia 16.12.2014 06:42:31

Wyglada jak landrynka Z przymrużeniem oka

Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?