speccy.pl
Facebook Like


WIKI SPECCY.PL

[WIKI SPECCY.PL]
Zaprzyjaźnione serwisy

PIXEL HEAVEN 2018
Forum ZX Spectrum
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Odp: Montujemy JS128 wysłana przez trojacek Dzisiaj o 17:25:07
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Odp: Montujemy JS128 wysłana przez Klaud Dzisiaj o 17:21:13
[RÓŻNOŚCI] Odp: Ile sztuk Timexa 2048 trafiło do Polski? wysłana przez oj_mix Dzisiaj o 17:07:49
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Odp: Montujemy JS128 wysłana przez trojacek Dzisiaj o 16:57:34
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Odp: Montujemy JS128 wysłana przez Klaud Dzisiaj o 16:57:04
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Odp: Montujemy JS128 wysłana przez JacekPodolski_jack Dzisiaj o 16:52:30
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Odp: Montujemy JS128 wysłana przez trojacek Dzisiaj o 16:48:20
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Odp: Montujemy JS128 wysłana przez JacekPodolski_jack Dzisiaj o 16:40:45
Archiwum plików ZX Spectrum
[Demoscena] Dodano "speccy.pl party 2018.1 slideshow" z roku 2018 dla komputera ZX Spectrum 128K Dodany przez Tygrys, 2018-07-07 20:43:44
[Kompilacja] Dodano "speccy.pl party 2018.1 productions" z roku 2018 dla komputera , 2018-04-20 14:56:07
[Kompilacja] Dodano "speccy.pl party 2018.1 game compo" z roku 2018 dla komputera ZX Spectrum, 2018-04-20 14:53:34
[Gra] Dodano "Gem Slider" z roku 2018 dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: GDC, V0yager., 2018-04-20 14:51:08
[Gra] Dodano "FRO" z roku 2018 dla komputera ZX Spectrum 48K Autor: dox., 2018-04-20 14:46:39
[Kompilacja] Dodano "speccy.pl party 2018.1 wild compo" z roku 2018 dla komputera , 2018-04-20 14:40:31
[Demoscena] Dodano "Overlay" z roku 2018 dla komputera ZX Spectrum 128K Autor: Abrimaal. Dodany przez Abrimaal, 2018-04-20 14:13:46
[] Dodano "Spectronimacja VOL1" z roku 2018 dla komputera Autorzy: PixelNation., 2018-04-20 14:10:28
Więcej...
Nawigacja
Plotting
PLOTTING

Dobra gra logiczna to taka, która ma proste zasady, czyli nie zmusza nas do czytania grubej instrukcji przed rozpoczęciem zabawy. Gdzie znaleźć taką grę? Oczywiście na automatach - tam zasady muszą być proste, a instrukcja ma postać krótkiego tekstu lub animacji wyświetlanych na ekranie. Do takich gier należy "Plotting", która doczekała się konwersji na komputery domowe, a w tym i na Spectrum. Po rozpoczęciu gry na ekranie pojawia się plansza z bloczkami oznaczonymi różnymi symbolami. Naszym zadaniem jest usunięcie ich z planszy. Bloczek oznaczony danym symbolem zniknie jeśli uderzymy go bloczkiem z takim samym symbolem. Bloczek, którym rzuciliśmy, po uderzeniu zostaje na planszy i wypycha bloczek znajdujący się za tym, który zniknął. Bloczek wypchnięty trafia do nas i będziemy nim rzucać w następnej kolejności. Brzmi to może skomplikowanie, ale w praktyce jest bardzo proste i wygląda jak na poniższej ilustracji.

Bloczkami rzuca sympatyczny stworek, którym sterujemy w grze. Można go przesuwać tylko w pionie, a rzucać tylko poziomo. Nie oznacza to jednak, że bloczki możemy zbijać tylko z boku. Można to robić też od góry wykorzystując znajdujące się na planszy przeszkody w postaci ścian i rur. Kiedy lecący poziomo bloczek trafi na przeszkodę zmienia swój tor na pionowy. W takim przypadku bloczkiem, który zostanie wypchnięty i trafi do nas, jest ten znajdujący się pod bloczkiem, który zniknął.

Czy ściany i rury, oprócz wyglądu, czymś się różnią? Owszem, a różnica polega na tym, że bloczki mogą przelatywać pionowo przez rury. Jest to istotna i wielokrotnie w grze wykorzystywana cecha. "Plotting" składa się z 32 etapów. Różnią się one od siebie liczbą bloczków oraz ułożeniem przeszkód. Etap jest zaliczony kiedy na planszy zostaje określona liczba bloczków - początkowo jest to 9, a na końcowych etapach 6. Na planszy może też oczywiście zostać mniej bloczków niż jest to na danym etapie wymagane. Każdy etap zaczynamy posiadając Zapper, czyli bloczek uniwersalny, którym można zbić bloczek o dowolnym symbolu. Czasami wśród bloczków na planszy znajduje się też Zapper. Jeżeli uda się nam go zbić otrzymamy dodatkowe życie. Życie możemy też oczywiście stracić, a następuje to w sytuacji, gdy nie mamy możliwości zbicia kolejnego bloczka.

Gra, pomimo prostych zasad, nie należy do łatwych. Nie ma w niej możliwości nagrywania stanu gry ani haseł do poszczególnych etapów, co nie powinno nas dziwić, bo jest to w końcu konwersja z automatów. Na przejście każdego etapu wyznaczono limit czasowy, ale na szczęście czasu jest dużo i nie zdarzyło mi się, żeby go zabrakło. Największa trudność to mała liczba żyć. Co prawda w instrukcji napisano, że za każde zdobyte 1500 punktów dostaniemy dodatkowe życie, ale w praktyce tak się nie dzieje. Trzeba zatem polować na Zappery.

Pod względem oprawy graficznej i dźwiękowej nie ma się do czego przyczepić. Grafika jest kolorowa, wszystkie elementy są duże i ładnie wykonane, a animacja płynna. Dźwięk to dobrze dobrane efekty oraz kilka wpadających w ucho muzyczek. Warto zaznaczyć, że podczas gry możemy słuchać samych efektów, samej muzyki albo obu naraz. W porównaniu do automatowego pierwowzoru brakuje tylko opcji gry dla dwóch osób jednocześnie. Moim zdaniem nie wpływa to negatywnie na grywalność omawianej gry, która jest bardzo duża. Szkoda tylko, że po przejściu ostatniego etapu gra wraca do pierwszego. Wypadało by umieścić chociaż prosty napis z gratulacjami dla gracza.

W "Plotting" można zagrać na każdym modelu Spectrum z minimum 48kB pamięci, ale żeby usłyszeć oprawę dźwiękową wymagany jest układ AY.

Piotr "PopoCop" Szymański

PLOTTING (c) 1990 Ocean / Taito

Grafika: 85%
Dźwięk: 85%
Ogólnie: 90%

Licencja Creative CommonsArtykuł autorstwa Piotra "PopoCopa" Szymańskiego został wydany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe License.
W oparciu o utwór dostępny pod adresem http://speccy.pl/articles.php?article_id=48

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Nick:

Kod potwierdzający:
Kod potwierdzający


Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?