speccy.pl
Facebook Like


WIKI SPECCY.PL

[WIKI SPECCY.PL]
Zaprzyjaźnione serwisy

PIXEL HEAVEN 2019
Forum ZX Spectrum
[HARDWARE] Odp: Złącze do ZX Spectrum wysłana przez skoti Dzisiaj o 10:57:59
[HARDWARE] Odp: Złącze do ZX Spectrum wysłana przez pear Dzisiaj o 10:47:02
[HARDWARE] Odp: Złącze do ZX Spectrum wysłana przez Klaud Dzisiaj o 08:48:50
[HARDWARE] Odp: Złącze do ZX Spectrum wysłana przez romeok01 Dzisiaj o 06:23:19
[POLSKIE KOMPUTERY] Odp: Wsady EPROM do Meritum wysłana przez mkamzierczak Dzisiaj o 00:36:56
[HARDWARE] Odp: Złącze do ZX Spectrum wysłana przez JacekPodolski_jack Wczoraj o 20:14:15
[HARDWARE] Odp: Złącze do ZX Spectrum wysłana przez zipp Wczoraj o 19:18:09
[HARDWARE] Odp: Złącze do ZX Spectrum wysłana przez Klaud Wczoraj o 18:48:44
Archiwum plików ZX Spectrum
[Program użytkowy] Dodano "Compress Copy +3" z roku 1989 dla komputera ZX Spectrum 128K+3 Autor: Kato. Dodany przez Kato, 2019-05-05 14:08:15
[Demoscena] Dodano "Sam Paper 4" z roku 1992 dla komputera Sam Coupe Autor: Szafran. Dodany przez maciekb, 2019-05-05 13:33:30
[] Dodano "PCB Designer" z roku 1990 dla komputera ZX Spectrum 128K Autorzy: AMST, KMST. Dodany przez Thom, 2019-04-29 21:44:40
[Wydawnictwa papierowe] Dodano "Zin80 #01" z roku 2019 dla komputera Dodany przez Tygrys, 2019-04-24 14:01:47
[Kompilacja] Dodano "speccy.pl party 2019.1 productions" z roku 2019 dla komputera , 2019-04-09 13:09:35
[Kompilacja] Dodano "speccy.pl 2019.1 zx spectrum demo compo" z roku 2019 dla komputera ZX Spectrum, 2019-04-09 13:05:31
[Demoscena] Dodano "Oxygene 7" z roku 2019 dla komputera ZX Spectrum 128K Autor: Stardust., 2019-04-09 11:53:22
[Demoscena] Dodano "Yet Another RoToZoomer" z roku 2019 dla komputera ZX Spectrum Autorzy: GDC., 2019-04-09 11:50:08
Więcej...
Nawigacja
Ten sam tytuł, ten sam wydawca, ale nie ta sama gra
TEN SAM TYTUŁ, TEN SAM WYDAWCA, ALE NIE TA SAMA GRA

W latach osiemdziesiątych i wczesnych dziewięćdziesiątych, daną grę wydawano zwykle dla wielu popularnych wtedy komputerów. Poszczególne wersje były często prawie identyczne - ten sam scenariusz, postacie i obszar gry. Jedyną różnicą była oprawa graficzno-dźwiękowa, która wynikała z różnych możliwości sprzętowych. Weźmy na przykład grę Bruce Lee. Wydano ją dla mnóstwa komputerów, ale jeśli grałeś w jedną wersję, to od razu rozpoznasz też inną. To samo można powiedzieć o takich tytułach jak Beach Head, Cybernoid, Operation Wolf, Spy Vs. Spy i wielu innych.
Ale czasami wspomniana wyżej reguła była łamana. Ukazywały się bowiem gry, które pomimo tego samego tytułu i wydawcy, na różnych komputerach mogły być zupełnie inne. W tym artykule chciałbym przedstawić przykłady takich gier.


Spectrum i inne ośmiobitowce

Spectrumowa wersja gry Dan Dare to zręcznościówka z dużą ilością strzelania. Wersja dla Amstrada CPC ma również zręcznościowy charakter, ale obszar gry oraz wrogowie są inni. Na Commodore 64 szybką akcję zastąpiła przygodówka - znajdywanie przedmiotów i używanie ich we właściwych miejscach. Pamiętacie opis i mapę w Bajtku 7/1987? Napisano tam, że grę wydano tylko na Spectrum. Nie była to prawda, ale faktem jest, że zamieszczona wtedy mapa dotyczyła tylko spectrumowej wersji.

RoboCop 2 na Spectrum to gra zręcznościowa z dużym obszarem do zwiedzenia, zarówno w pionie, jak i w poziomie. Wersja dla C64 to też zręcznościówka, ale z innym obszarem gry i wyłącznie poziomym scrollingiem.

Cobra to tytuł oparty na filmie z Sylvestrem Stallone. Wersje dla Amstrada, C64 i Spectrum są platformówkami, ale na tym podobieństwa się kończą. Na Amstradzie i C64 należy dotrzeć do końca etapu eliminując po drodze wszystkich przeciwników. Na Spectrum obszar gry jest zapętlony, więc nie ma miejsca oznaczonego jako koniec etapu, a jedynym zadaniem jest eliminacja wrogów. Inne różnice to sceneria oraz uzbrojenie (na C64 można mieć jednocześnie kilka rodzajów broni i przełączać je, na Spectrum można mieć tylko jedną broń w danym momencie).

Soldier Of Fortune można opisać jako ulepszoną wersję Ghosts'n Goblins. Łazimy po ciemnym lesie i szukamy czterech żywiołaków. Wersje dla Spectrum i C64 mają podobny scenariusz, ale cała reszta - główny bohater, obszar gry i wrogowie - jest zupełnie inna. Już obrazek tytułowy pokazuje, że są to dwie różne gry.


Carrier Command to ciekawe połączenie strategii i symulatora. Dowodzimy lotniskowcem, a naszym zadaniem jest pokonanie przeciwnika i kolonizacja wysp. Gra powstała w 1988 roku dla komputerów szesnastobitowych i zastosowano w niej trójwymiarową grafikę wektorową. Konwersje dla ośmiobitowców wydano rok później, ale ich jakość się różni. W wersjach dla Spectrum i Amstrada zachowano grafikę wektorową, ale na C64 została ona zastąpiona przez dwuwymiarową grafikę bitmapową.

Jedną z wielu gier, w których występuje Dizzy jest Kwik Snax. Scenariusz nie jest oryginalny - jajowaty bohater musi uwolnić swoich przyjaciół. Na Spectrum i Amstradzie jest to prosta zręcznościówka wzorowana na Pengo. Wersja dla C64 jest również wzorowana, ale na Pac-Manie.


Spectrum i szesnastobitowce

Santa's Xmas Capers na Spectrum to prosta strzelanina z poziomym scrollingiem. Wersja dla Amigi i PC to zupełnie inna gra - platformówka z przesuwem ekranu w ośmiu kierunkach. I występuje w niej Święty Mikołaj, o którym zapomniano(!) w wersji spectrumowej.

Soccer Pinball na Amidze zawiera 3 stoły i jest jednym z pierwszych flipperów z przesuwanym ekranem. Wersja dla Spectrum jest znacznie prostsza, posiada tylko jeden stół i nie ma scrollingu.

Amigowa wersja gry Stormlord jest niemal identyczna ze spectrumową. Jej sequel, czyli Deliverance, to już inna para kaloszy. Na Spectrum bardzo przypomina on pierwowzór i posiada wyłącznie poziomy scrolling. Na Amidze zmieniono obszar gry i przeciwników, dodatkowo etapy są bardziej urozmaicone i wymagają nieco więcej eksploracji (w pionie i poziomie).

Pożegnalną grą wydaną przez Ocean na Spectrum była The Addams Family. Scenariusz w wersjach dla Spectrum oraz Amigi/Atari ST jest taki sam - Gomez próbuje uwolnić członków swojej rodziny. Na pierwszy rzut oka obie wersje wyglądają bardzo podobnie, ale po chwili okazuje się, że obszary gry są inne.

Ostatnie 4 gry, które chcę przedstawić mają jedną wspólną cechę: zamiast grafiki bitmapowej używają wektorówki. Najwidoczniej autorzy postanowili wykorzystać większą moc obliczeniową szesnastobitowych komputerów.

RoboCop 3 na Spectrum jest dwuwymiarową strzelaniną, ale na Amidze/Atari ST/PC to gra trójwymiarowa łącząca FPS i symulator samochodu.

Spectrumowa wersja F1 Tornado to strzelanina z poziomym przesuwem ekranu. Na Amidze i Atari ST to też strzelanina, ale tym razem trójwymiarowa.

W Championship Run bierzemy udział w wyścigu Formuły 1. Na Spectrum wszystko jest przedstawione z użyciem grafiki bitmapowej, ale na Amidze i Atari ST wszystkie obiekty są wektorowe.

Days Of Thunder to też wyścigi, ale amerykańskie. Wersja spectrumowa używa grafiki wektorowej do wyświetlania trasy, ale samochody i tło są już bitmapowe. Dostępny jest też tylko jeden widok (kamera za samochodem). Wersje dla Amigi, Atari ST i PC używają grafiki wektorowej do wszystkich obiektów i zawierają kilka widoków, które można przełączać.

Czy istnienie różnych gier o tym samym tytule ma jakieś zalety? Moim zdaniem tak. Można je traktować jak swego rodzaju uzupełnienie lub sequel gry znanej ze Spectrum i tym samym jako przedłużenie zabawy (oczywiście tylko wtedy, gdy gra się nam podoba).

Piotr "PopoCop" Szymański

Licencja Creative Commons Artykuł autorstwa Piotra "PopoCopa" Szymańskiego został wydany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe License.
W oparciu o utwór dostępny pod adresem http://speccy.pl/articles.php?article_id=57

1
Tygrys dnia 05.05.2019 15:48:26

Nie miałem pojęcia że istnieją takie różnice między wersjami gier. Dobra robota popocop!

Dodaj komentarz
Nick:

Kod potwierdzający:
Kod potwierdzający


Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?