speccy.pl
Facebook Like


SPECCY.PL

[SPECCY.PL PARTY 2023.1]

[WIKI SPECCY.PL]
Polecamy

KOMITET SPOŁECZNY KRONIKA POLSKIEJ DEMOSCENY
PIXEL HEAVEN 2023
AYGOR
Forum ZX Spectrum
Zawartość panelu chwilowo niedostępna
Archiwum plików ZX Spectrum
Nawigacja
RoboCop
ROBOCOP

Jest rok 1988. Na widowni warszawskiego kina "Praha" zasiada czternastoletni Piotrek by obejrzeć film "Superglina". Przedstawiona na ekranie historia policjanta Murphy'ego, który po śmierci zostaje zamieniony w cyborga robi ogromne wrażenie. Po kilku miesiącach, już w roku 1989, Piotrek zdobywa grę "RoboCop" i przy pomocy swojego Timexa 2048 wciela się w Murphy'ego czyszczącego ulice Detroit z wszelkiego rodzaju szumowin. Gra nie należy do specjalnie trudnych, więc po kilkunastu próbach udaje się ją ukończyć. Nie oznacza to jednak jej "emerytury" i odłożenia na półkę. Wręcz przeciwnie - duża dawka grywalności i wysoki poziom wykonania powodują, że "RoboCop" staje się jedną z ulubionych gier Piotrka, który na przestrzeni kolejnych lat wielokrotnie do niej powraca. Podobnie jak do filmu, który w prywatnym rankingu Piotrka zajmuje jedno z czołowych miejsc, a tytułowy RoboCop staje się inspiracją do utworzenia ksywki PopoCop.

W chwili, gdy piszę te słowa jest marzec 2012 roku. "RoboCop" to wciąż jedna z moich ulubionych gier na Spectrum i od czasu do czasu lubię sobie w nią zagrać. Co sprawia, że pomimo upływu lat spectrumowa wersja "RoboCopa" nadal potrafi zapewnić dobrą rozrywkę? Przede wszystkim jest to gra dobrze zaprojektowana. Osoby, które widziały film bez trudu odnajdą w grze znajome motywy i postacie (m.in. scena z uwalnianiem zakładniczki, układanie w komputerze portretu pamięciowego). Nieznajomość filmu nie oznacza jednak, że gracz może poczuć się zagubiony. Dzieło firmy Ocean jest bowiem grą zręcznościową, w której nie rozwiązujemy zagadek związanych z fabułą filmu. Liczy się refleks, celność i... dobra pamięć. A po co pamięć? To proste. Poszczególni wrogowie zawsze pojawiają się w tym samym miejscu i momencie. Zapamiętując je łatwiej jest czynić postępy w grze i zbliżać się do jej pomyślnego ukończenia. Zanim to jednak nastąpi RoboCop musi przejść 9 poziomów, z których 6 to strzelanina 2D z poziomym i pionowym przesuwem ekranu, 2 to etapy pseudo 3D w których akcję obserwujemy z punktu widzenia Murphy'ego, a 1 to układanie portretu pamięciowego.

Oprócz dobrego zaprojektowania "RoboCop" jest też grą dobrze wykonaną. Grafika, choć monochromatyczna, jest dopracowana, a animacja płynna. Nie ma wątpliwości, że postać którą kierujemy to RoboCop, a nie jakiś bliżej nieokreślony robot. Całkiem nieźle wygląda wachlarz ruchów, które Murphy może wykonać - można np. iść w prawo i jednocześnie strzelać do kolesi powyżej. Świetnie wygląda animacja RoboCopa wchodzącego po schodach - nie przypominam sobie, aby w jakiejś wcześniejszej grze wchodzenie postaci po schodach zrobiono równie dobrze.
Oprawa dźwiękowa należy do zdecydowanie ponadprzeciętnych. Przez prawie cały czas, zarówno w menu, jak i podczas gry, towarzyszą nam motywy muzyczne generowane przez układ AY. Efekty dźwiękowe - strzały i trafienia - są generowane przez beeper. Nie ma ich zbyt wiele, ale brzmią całkiem nieźle. Jest jeszcze synteza mowy - na początku gry Murphy odczytuje dyrektywy, których musi się trzymać, a przy stracie życia słyszymy krzyk.

Na koniec wspomnę jeszcze, że "RoboCop" to jedna z najlepiej sprzedających się gier w historii ZX Spectrum. Przez wiele tygodni była na szczycie listy bestsellerów. Sukces ten był wg mnie jak najbardziej zasłużony.
Jeśli ktoś nie grał w "RoboCopa", a lubi dobre zręcznościówki powinien jak najszybciej nadrobić zaległości. A jak ktoś grał, to... niech zagra jeszcze raz :)

ROBOCOP (C) 1988 OCEAN SOFTWARE
Grafika: 85%
Dźwięk: 85%
Ogólnie: 90%
Piotr "PopoCop" Szymański
35
Abrimaal dnia 30.03.2012 03:26:26

Na C-64 jest niesamowicie dopracowana muzyka (te same utwory) i dużo kolorów, ale grać raczej trudno - tylko jedno życie i znacznie szybsi wrogowie. Zdecydowanie wolę na Spectrum (z 8 bitowych).

Faust
Faust dnia 30.03.2012 14:09:12

@Abrimaal: Tu się pokłócę, wersje C64 przeszedłem w dawnych czasach na ziemniaku, na Spectrum mi się to nie udałoUśmiech

Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?