Autor Wątek: TAP vs TZX  (Przeczytany 15723 razy)

Duddie

  • ****
  • Wiadomości: 402
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #30 dnia: 2012.04.18, 13:46:22 »
@Gelip: widać, że nie poczytałeś specyfikacji TZX.... Załączam pliki, których nie wczytasz z TAPa. Zawierają custom-loadery.
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum+, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2/+3, Timex 2048, Unipolbrit 2086, FDD3000, Timex Terminal 3000, PlusD, Multiface 128, Multiface +3, divIDE Plus, IF1+microdrive

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 618
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #31 dnia: 2012.04.18, 15:37:20 »
Zacytuję jeszcze raz i trochę więcej co napisał RafalM:
Cytuj
No nie ten sam, bo istnieją custom loaders. A oznacza to niestandardowe wczytywanie screena , przewijające się liczniki, a nawet animacje czy proste gry podczas wczytywania. Polecam Technician Ted albo Joe Blade 2. W tapie wszystko to jest utracone i na chama zastąpione standardowym loaderem.
Sprawdziłem te pliki i tak:
1. Nie da się ich bezpośrednio przekonwertować na TAP więc nie mogę ich próbować wgrać z TAP (konwertery zgłaszają unsupported blocks)
2. Znalazłem sposób aby zrobić z nich TAP po wcześniejszej zamianie na WAV (WinTZX & WAV2TZX -tap)
3. Takiego pliku TAP oczywiście nie wczytam w emulatorze lub w prawdziwym ZX'ie ponieważ informacje o sygnałach pilotujących i odstępach między blokami są inne (standardowe).
4. Teraz kwestia tego co nazywamy loaderem: czy sygnały pilotujące czy sposób wczytywania gry np. za pomocą licznika, subgry PACMAN lub kolorowych pasków. Jeśli loader to tylko zestaw sygnałów pilotujących i odstępów między blokami (pauzy) to wszystko się zgadza - te informacje są tracone w pliku TAP. Jeśli natomiast loader to sposób wczytywania danych np. licznik zamiast pasków na ramce BORDER to sorry memory ale taki licznik na pewno nie zostanie stracony w bloku. Sprawdziłem to w Tapir na przykładzie gry Rygar otwierając w lewym oknie plik w formacie TAP a w prawym w formacie TZX. W obu oknach wielkość bloków jest identyczna - bez zmian. Dla pewności ustawiłem w lewym oknie (format TAP) takie same parametry (sygnały pilotujące) każdego bloku (jak w oknie z prawej strony) i już się wszystko wgrywa tak samo jak z pliku TZX.

Podsumowując: to co napisał RafalM jest nieprawdą ponieważ w pliku TAP tracone są tylko sygnały pilotujące i nic więcej.
« Ostatnia zmiana: 2012.04.18, 15:42:39 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 1808
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #32 dnia: 2012.04.18, 15:45:17 »
Uwierz jak ci mówią ;) TZX pozawla zapisać rzeczy, których nie da się fizycznie zapisać w TAPie. On po prostu ma kilka typów bloków, które pozwalają zapisać dane w zupełnie niestandardowych formatach i jakbyś nie kombinował nie przerobisz tego na TAPa a jak przerobisz to wyjdzie ci z tego śmieć, którego nie da się użyć bo loader będzie oczekiwał innych danych niż będziesz miał nagrane na nośniku.

TAP jest prostszym formatem w którym pewnych bardziej zaawansowanych formatów nie da się zachować dlatego żeby zgrać dane do TAPa przerabiało się loader albo wymieniało na bardziej standardowy.

TZX pozwala na zachowanie 100% informacji o tym, co było zapisane na oryginalnej taśmie w dowolnym używanym na Spectrum formacie i ponowne zapisanie takiego materiału na taśmę. TAP pozwala zrobić tylko drugą połowę - zapisanie działającego TAPa da ci poprawnie wczytujące się dane, ale nie każde poprawnie wczytujące się dane da się zrzucić do TAPa.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 618
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #33 dnia: 2012.04.18, 15:51:40 »
do matofesi: wszystko się zgadza co piszesz i ja o tym bardzo dobrze wiem co to jest TAP i TZX. Chodzi mi tylko o to iż niektórzy wyrażają się na forum nie precyzyjnie.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Duddie

  • ****
  • Wiadomości: 402
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #34 dnia: 2012.04.18, 16:00:32 »
Gelip, te pliki które podesłałem są zabezpieczone przez wydawców gier poprzez zastosowanie specjalnego formatu - inne stałe czasowe między impulsami itp. - to tak w dużym skrócie. Jeśli interesuje Cię ten temat, możemy podyskutować o tym. Projektuję urządzenie z kartą SD, które ma wspierać w założeniu TZX i wszelkie systemy zabezpieczające - stąd dość dogłębnie znam zagadnienie. Same odstępy/przerwy między blokami to jeszcze nie wszystko. TAP pozwala przechować pliki tylko takie, które zawierają standardowe tj. zgodne z ROM impulsy. A systemów custom jest kilkadziesiąt... Wymienię kilka: Speedlock - wersje 1-8, Alkatraz, Bleepload, Cyberlode, Flash Load, Zydraload, Rapid, Richlock, Gargoyle, Paul Owens PS, Novaload 48... Mógłbym długo wymieniać. Każdy z nich jest inny. Aby wczytać taki blok do pamięci używana jest procedura wczytywana razem z pierwszym blokiem - specjalnie stworzona przez producenta gry. A wszystko po to, żeby nie dało się skopiować takiego programu przy użyciu procedur ROMowych LD-BYTES, SA-BYTES.
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum+, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2/+3, Timex 2048, Unipolbrit 2086, FDD3000, Timex Terminal 3000, PlusD, Multiface 128, Multiface +3, divIDE Plus, IF1+microdrive

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 1808
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #35 dnia: 2012.04.18, 16:01:44 »
Rozumiem, że chodzi ci o te "informacje o loaderze". Oczywiście, że jest to uproszczenie, ale chyba sam rozumiesz, że są gry w formacie TZX, które po przerobieniu na TAP zachowają loader, ale stracą możliwość załadowania się z taśmy.

Moim zdaniem nie ma tu specjalnie o czym dyskutować - TZX to format, który służy do zachowywania oryginalnych wersji starych programów i w dzisiejszych czasach używanie go jest bez sensu z różnych powodów - podstawowym jest to, że rozwiązania instalujące haki w ROMie na procedury zapisu/odczytu taśmy mają problemy z obsługą TZX a z obsługą TAPa nie ma problemu.

Duddie

  • ****
  • Wiadomości: 402
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #36 dnia: 2012.04.18, 16:24:32 »
Mat, i to jest sedno sprawy. TZX służy do celów archiwizacji i zachowania od zapomnienia plików w ich oryginalnej postaci, a TAP jest bardziej użytkowym formatem. Jeśli ktoś chce gier/programów tylko używać i zależy mu na jak najszybszym ładowaniu z przeróżnych urządzeń, TAP jest jak najbardziej dla niego. Jeśli jednak ktoś jest hardcorowym miłośnikiem oryginału i uwielbia patrzeć jak się gra wczytuje (nieprzerobiona/scrackowana), migają paski na ekranie i słychać pisk taśmy - TZX jest do tego stworzony.
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum+, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2/+3, Timex 2048, Unipolbrit 2086, FDD3000, Timex Terminal 3000, PlusD, Multiface 128, Multiface +3, divIDE Plus, IF1+microdrive

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 618
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #37 dnia: 2012.04.18, 16:37:20 »
Ładnie to wyjaśniłeś Duddie :-). Ja na pewno nie zaliczam się do tych osób. Mnie nawet wkurzają dziś niektóre gry mimo iż spędziłem na nich kiedyś masę czasu np. Batty. Bardzo podoba mi się nieśmiertelność za pomocą POKE w emulatorze :-). Zachciało mi się tego na "Bajcie" a tam zonk, gdzie wpisać POKE :-). Próbowałem najpierw crackować za pomocą loaderów z WOS'u ale znalazłem chyba prostszy sposób. Nie wiem czy jest uniwersalny i działa z każdą grą ale na razie zrobiłem kilka gier i jest OK.
1. Wczytuję i konfiguruję grę w menu głównym na Kempston w Spectaculator
2. Wprowadzam odpowiednie wartości POKE z WOS'u
3. Zapisuję jako Z80
4. Konwertuję za pomocą Z802TZX np. z802tzx "Compress Copy.z80" (długa nazwa w cudzysłowie)
5. Z TZX robię WAV w Tapir (na MP3 już nie przerabiam bo jest problem z odczytem)
6. Wrzucam na odtwarzacz MP3 i wczytuję do "Bajta"

Tak przerobione gry wczytują mi się w ten sam sposób średnio w 1.20 min i mam gdzieś czy paski są czerwone, niebieskie czy w czasie wczytywania gry jest licznik :-) a nawet jeśli bym chciał to mogę zmienić kolor pasków za pomocą opcji -b (0-7)

Można zrobić jeszcze szybciej ale nie wiem czy z każdą grą się tak da. Po zapisaniu Z80 zrobić z tego WAV w k7zx z prędkością 21333 bps 48000Hz. Sprawdziłem kilka gier Z80 i wczytują się w ok. 22 sekundy :-), trochę nieładnie to wygląda ale co tam. Z MP3 jest nie bardzo.

Cytuj
Projektuję urządzenie z kartą SD, które ma wspierać w założeniu TZX i wszelkie systemy zabezpieczające - stąd dość dogłębnie znam zagadnienie.
Jestem pewien, że wystarczy poprawić i/lub dodać kod w firmware DivIDE aby dało się wczytywać pliki TZX jak robi to większość emulatorów.
« Ostatnia zmiana: 2012.11.26, 18:42:41 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 1808
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #38 dnia: 2012.04.18, 18:44:48 »
Jestem pewien, że wystarczy poprawić i/lub dodać kod w firmware DivIDE aby dało się wczytywać pliki TZX jak robi to większość emulatorów.

To, że się da jest oczywiste. Oczywiste jest również to, że będzie to dotyczyło tak na prawdę tylko TAPów zamkniętych w kontener TZX i wczytywanych procedurami z ROMu. No i na koniec ostatnia oczywistość - komuś by się musiało chcieć to zrobić ;)

DDX

  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Miejsce pobytu:
    proszę uzupełnić/please update
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #39 dnia: 2012.04.18, 19:13:39 »
Jeśli ktoś chce gier/programów tylko używać i zależy mu na jak najszybszym ładowaniu z przeróżnych urządzeń, TAP jest jak najbardziej dla niego. Jeśli jednak ktoś jest hardcorowym miłośnikiem oryginału i uwielbia patrzeć jak się gra wczytuje (nieprzerobiona/scrackowana), migają paski na ekranie i słychać pisk taśmy - TZX jest do tego stworzony.
Jesli ktos juz ma tap-y i lubi sobie czasami patrzec jak sie laduje gra z takimi efektami wizualno-dzwiekowymi i w takim czasie jak z magnetofonu, to moze tez sobie latwo przekonwertowac tap-a na tzx-a. Chyba niektore emulatory maja taka mozliwosc, a poza tym istnieja tez proste programiki-konwertery. Jeden z takich programikow tap2tzx napisal sam tworca formatu TZX - Tomaz Kac. Jest to tez sposob na to, by dobrze zgranego tap-a, ktory jednak nie chce sie wgrac do emulatora z powodu customowego loadera, udalo sie poprawnie wczytac i uruchomic.
pozdrawiam
DDX

Jean 1

  • ****
  • Wiadomości: 389
  • Miejsce pobytu:
    Gorlice
    • Moja www
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #40 dnia: 2012.04.19, 10:31:19 »
Albo jak się chce popatrzeć na latające paski to też tapa na wav można przewalić , lub plugin pod winampa i z pc-ta po kabelku przez ear :-) noo ja wiele godzin spędziłem przy takim zestawie jak przewalałem ulubione demka na FDD3000 ...
ZX Spectrum, ZX Spectrum + 80KB + AY,ZX Spectrum 128 +2 , FDD3000, Atari 800, 130, Amiga 500, CDTV, CPC464, CPC6128, VIC20, C64  TI99/4A ... Mini Muzeum ...

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #41 dnia: 2012.04.19, 12:32:48 »
Albo jak się chce popatrzeć na latające paski to też tapa na wav można przewalić , lub plugin pod winampa i z pc-ta po kabelku przez ear :-) noo ja wiele godzin spędziłem przy takim zestawie jak przewalałem ulubione demka na FDD3000 ...

Powinien być jakiś konwertor na PC, który by to robił.
Na WOS ostatnio ktoś wypuścił coś w tym stylu dla Microdrive. Dawałem Dely'emu i mówił, że działa (fanatyk taśmy).

Jean 1

  • ****
  • Wiadomości: 389
  • Miejsce pobytu:
    Gorlice
    • Moja www
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #42 dnia: 2012.04.19, 13:17:08 »
Tak , ale ja nie mam możliwości podpięcia flopa do laptopa, a od dłuższego czasu już tylko na tym bazuję ... więc kabelek do ear wydawał mi się wtedy dobrym rozwiązaniem, po za tym mogłem sobie popatrzeć na latające paski i wgryzać się po swojemu w loadery programików zgłębiając tym samym magiczną wiedzę na ten temat :-) heh
ZX Spectrum, ZX Spectrum + 80KB + AY,ZX Spectrum 128 +2 , FDD3000, Atari 800, 130, Amiga 500, CDTV, CPC464, CPC6128, VIC20, C64  TI99/4A ... Mini Muzeum ...

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 961
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #43 dnia: 2012.04.19, 23:21:13 »
TZX na TAP bardzo łatwo przerobić w emulatorze Fuse. Otwierasz dowolny program w tzx,
klikasz na Media/Tape/Browse i przewijasz taśmę na począttek, następnie na na Tape/Write
i zapisujesz z rozszerzeniem .tap
Mogą wystąpić problemy jeśli gra ma doładowywane levele, choć zwykle idzie gładko.
AY Music, ULA plus.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 618
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #44 dnia: 2014.01.11, 21:55:43 »
TZX na TAP bardzo łatwo przerobić w emulatorze Fuse. Otwierasz dowolny program w tzx,
klikasz na Media/Tape/Browse i przewijasz taśmę na począttek, następnie na na Tape/Write
i zapisujesz z rozszerzeniem .tap
Mogą wystąpić problemy jeśli gra ma doładowywane levele, choć zwykle idzie gładko.
To działa ale tylko z plikami tzx ze standardowym loaderem :-)
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники