Autor Wątek: Przykłady gier lub programów z ciekawym efektem z ramką BORDER w ZX 48k  (Przeczytany 5349 razy)

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 770
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Kto zna grę lub program który robi cuda z ramką BORDER :-). Widziałem loadery które zmieniają kolor pasków, kształt, wyłączają paski na czas wgrywania np. w Exolon jest fajny licznik zamiast pasków. Zna ktoś grę podczas wczytywania której paski migają na całym ekranie jak w C64?
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2050
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Tak jak w C64 to się fizycznie nie da zrobić. Oryginalny loader taśmowy do The Lyra 2 jak startował na 128 to robił czarno-żółte paski na cały ekran. Ale tylko na 128 bo robił to przełączając ekrany.

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 835
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Chodzi o efekty na Borderze w czasie ładowania programu z taśmy, czy podczas gry? Jeśli to drugie, to ciekawe efekty na ramce były np. w:
Beach Head II - na pierwszym poziomie, na kolejnych nie pamiętam
Ugh!
Gutz - po włączeniu pauzy na ramce pojawiała się animacja,
TV Game - klasyczny Pong, ale paletki są na ramce (!).
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4544
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Tak jak w C64 to się fizycznie nie da zrobić. Oryginalny loader taśmowy do The Lyra 2 jak startował na 128 to robił czarno-żółte paski na cały ekran. Ale tylko na 128 bo robił to przełączając ekrany.

Ja miałem (i pewnie nadal mam) Bubble Bobble, która robi takie cuda, tyle że wykorzystując jeden z trybów graficznych Timexa, dokładniej Hires.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2050
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
@Tygrys No tak. Na maszynach, gdzie jednym OUTem daje się zmieniać kolor całego ekranu nie ma problemu. Dlatego na Timexach nie powinno być problemu - nawet na dwa sposoby (hires i dwa ekrany). To samo na 128 i rosyjskich klonach. Na 48 niestety nie specjalnie da się to przeskoczyć.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 770
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Dzięki za linki. Fajne efekty np. Moon Strike :-)
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

andys

  • *
  • Wiadomości: 41
  • Miejsce pobytu:
    w domu
Moze i nie dalo sie wylaczyc podczas wczytywania, ale za to dalo je sie w jednym kolorze zrobic i dodac cos od siebie na ekranie, lub zmieniac warotsci tych kolorow podczas wczytywania co sie objawialo ciekawymi kolorowymi ramkami podczas wczytywania np batty
http://www.youtube.com/watch?v=5Rln99sa9Xo
scooby
http://www.youtube.com/watch?v=DkQyC_nx0V8&feature=related
czy np airwolf
http://www.youtube.com/watch?v=dtli4fIbVUE&feature=related
w tym przykladzie sa rowniez i pewnego rodzaju liczniki
mozna rowniez kolory jak w ik+
http://www.youtube.com/watch?v=YV_KZSJzH4A
Mozna rowniez muzyke podczas wczytywania robic.
http://www.youtube.com/watch?v=lpEDBik0x9U
Wiem, ze byly komercyjne gry co mialy muzyke podczas wczytywania w podobny sposob, ale z danymi,  jednak nie moge tego na youtube znalezc (bylo bo widzialem). Loader musial byc niezle zakrecony.

w 128 dosc duzo efektow podczas wczytywania mial outrun http://www.youtube.com/watch?v=zlsDmALohQQ
no i na koniec nie mozna zapomniec wspanialego dema atebit:)
http://www.youtube.com/watch?v=OJ01EDhL0VM

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Deviants ma mini grę podczas ładowania
Blood Brothers podczas ładowania wyświetla instrukcję do gry,

a ja kiedyś zrobiłem loader który wyświetlał paski w 4 narożnikach ekranu,
które do połowy ukosem były zamalowane przez INK, i zmieniał się PAPER wraz z BORDER.
AY Music, ULA plus.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 770
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Tak jak w C64 w trybie turbo to udało mi się zrobić jedynie podobny typ i kolor pasków wgrywania za pomocą programu k7zx za pomocą techniki kodowania Ultra:
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Te paski idą przy ładowaniu gry?

Z przełączaniem ekranów na Timexie w hires trzeba pamietać, aby nie bylo nic w pamięci drugiego ekranu. Nadaje się to do ładowania obrazków.

Inne gry z efektami na border - Paperboy w high score pokazuje efekt na border, a Jaws dzieli ekran na pół przy wyświetlaniu screenu.
AY Music, ULA plus.

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1261
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
a ja kiedyś zrobiłem loader który wyświetlał paski w 4 narożnikach ekranu,
które do połowy ukosem były zamalowane przez INK, i zmieniał się PAPER wraz z BORDER.

Okazuje się, że da się zrobić więcej niż narożniki :)
http://www.speccy.pl/archive/prod.php?id=243
I fajne, tęczowe-inaczej paski na pilocie.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4544
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
W każdym (?) swoim loaderze taśmowym, Kato zawarł jakieś fajne efekty. W dobie divide i emulatorów tego nie widać.
Warto ładować programy Kato z 'normalną prędkością' na emulatorze, aby zobaczyć te cuda! Wielki szacun dla Kato!