- Drukuj
- 05 Jan 2015
- Gry
- 5979 czytań
- 9 komentarzy
Kiedy na rynku pojawiło się Spectrum 128 dość szybko zaczęły powstawać gry wykorzystujące jego możliwości, czyli większą pamięć i układ AY. Można je podzielić na dwie grupy. Pierwsza to gry wydane tylko w wersji dla komputerów posiadających 128 kB pamięci. Druga to gry wydane w dwóch wersjach - dla 48 kB i dla 128 kB. Gry należące do drugiej grupy najczęściej wykorzystywały większe możliwości sprzętowe poprzez dodanie trójkanałowej oprawy dźwiękowej i wczytywanie od razu wszystkich etapów (to ostatnie dotyczy tzw. gier multiload). We wspomnianej grupie były też gry, które w wersji 128 posiadały dodatkowe ulepszenia, jak np. lepsza grafika, więcej pomieszczeń bądź etapów. Tego typu grom chciałbym przyjrzeć się w tym artykule.
Zacznę od dobrze znanej bijatyki, czyli Renegade. To chyba ta gra zapoczątkowała modę na mordobicia w miejskich sceneriach, gdzie przeciwnikami były różnego rodzaju szumowiny. Wersja dla Spectrum 48 ma cztery etapy, a wersja dla 128 o jeden więcej. Dodano również nowy cios w postaci rzutu przez ramię.
Daley Thompson's Supertest to kontynuacja słynnego Decathlonu, a zarazem kolejny niszczyciel klawiatur i joysticków. W wersji 48 gra zawiera osiem dyscyplin, a w wersji 128 jest ich aż dwanaście. O różnicach w zawartości informuje już nowy loading screen.
Super Cars to wyścigi samochodowe widziane z góry. Od wielu starszych gier tego typu różni je to, że tory są większe i zajmują po kilka ekranów. Różnice pomiędzy wersjami 48 i 128 widoczne są w oprawie graficznej menu, sklepu i salonu samochodowego. Pierwsze 3 obrazki pochodzą z wersji 48, kolejne z wersji 128.
Gra Gyrrus nigdy nie doczekała się oficjalnej wersji dla ZX Spectrum. Powstała jednak wersja nieoficjalna pod tytułem Retroinvaders. I chociaż wydano ją stosunkowo niedawno, to wzięto pod uwagę zarówno komputery z 48 kB, jak i z 128 kB pamięci. Różnice widoczne są natychmiast - w odróżnieniu od wersji 48 wersja 128 ma intro, a podczas gry w tle wyświetlane są planety.
Hostages to gra, od której wiele osób zaczynało swoją przygodę z Amigą. Powstała też bardzo dobra wersja spectrumowa pod warunkiem jednak, że grać będziemy na Spectrum 128. Wersja dla Spectrum 48 została pozbawiona jednego z etapów i części oprawy graficznej.
Kolejna gra, która zasłynęła głównie na Amidze to wyścigowa Lotus Esprit Turbo Challenge. Spectrumowcy też mogą w nią zagrać, a tych którzy mają Spectrum 128 gra wita prezentacją Lotusa.
Czas na Yie Ar Kung-Fu. Jak wskazuje tytuł jest to bijatyka. W odróżnieniu od innych ówczesnych nawalanek Yie Ar Kung-Fu stawiała na różnorodność przeciwników, a z drugiej strony na skromność liczby scenerii walk (tylko dwie). Wersja dla Spectrum 128 była jedną z pierwszych gier wydanych dla tego komputera. W stosunku do wersji 48 urozmaicono grafikę, dodano nowych przeciwników i zupełnie zmieniono loading screen.
Out Run to dobrze znane wyścigi przeniesione z automatów. Gra oferowała sporą liczbę tras (łącznie z możliwością wyboru kolejnej), scenerii i rodzajów mijanych samochodów. Różnica pomiędzy wersjami 48 i 128 jest drobna, ale zauważalna - na Spectrum 128 kolorystyka jest nieco inna, a mijane samochody widać zarówno z tyłu, jak i lekko z boku (w wersji 48 tylko z tyłu).
Jeżeli zwykła jazda samochodem wydaje się komuś za mało emocjonująca, to gra Road Blasters powinna już wzbudzić zainteresowanie. Są to bowiem wyścigi uzbrojonych pojazdów połączone z rozwałką. Zdecydowanie lepiej wyglądają na Spectrum 128, gdzie mają lepszą grafikę i są bardziej dynamiczne.
Do tytułów mniej znanych należy Rasputin. Jest to gra przygodowo-zręcznościowa w izometrycznym 3D. Kierujemy rycerzem, którego celem jest pokonanie Rasputina. W wersji 128 dodano przerywniki z gadającym Rasputinem i zmieniono loading screen.
Kolejna bijatyka w tym zestawieniu, czyli Double Dragon II. Gra, podobnie jak jej pierwsza część, polega na spuszczaniu łomotu licznym przeciwnikom w wielu sceneriach. Obie wersje gry mają te same etapy i przeciwników. Wersja 128 jest jednak lepiej wykonana - okno gry zajmuje cały ekran, a gra wykorzystuje własny krój czcionki zamiast spectrumowego z ROM.
Nocna burza i tajemnicza posiadłość zamieszkana przez dziwne postacie. Brzmi jak horror, a dokładniej jak The Rocky Horror Show. Ciekawa zręcznościówka oparta na musicalu i filmie pod tym samym tytułem. Wybieramy postać, którą będziemy sterować i szukamy części maszyny. Wersja 128 posiada dodaną animację na zakończenie gry (nie zamieszczam obrazka żeby nie psuć niespodzianki).
Hero Quest to komputerowa wersja planszowej gry RPG. Jak to często bywa w tego typu grach fabuła utrzymana jest w klimacie fantasy. Całość przedstawiona jest w rzucie izometrycznym, przy czym na Spectrum 128 ekran zawiera więcej grafiki wokół obszaru gry.
Firma Microprose znana jest z gier symulacyjnych. Ma ona też na swoim koncie innego typu produkcje, jak chociażby Microprose Soccer, czyli piłkę nożną. Podobno wersja spectrumowa została stworzona z myślą o Spectrum 128, a potem okrojono ją i w ten sposób powstała też wersja 48. Bez względu na to jak było naprawdę, wersja 128 ma więcej opcji i inne menu gry.
W piłkę możemy też zagrać uruchamiając Match Day. Była to jedna z pierwszych dobrze wykonanych gier piłkarskich. Na Spectrum 128 wydano jej ulepszoną wersję pod tytułem International Match Day. Różnice to zastąpienie fikcyjnych drużyn angielskich reprezentacjami różnych krajów oraz dodanie przerywników graficznych (np. po zdobyciu bramki).
Ghostbusters należy do najbardziej znanych filmów pierwszej połowy lat osiemdziesiątych. Szybko doczekał się swojej komputerowej adaptacji, która nie była tak dobra jak film, ale i tak zdobyła dużą popularność. Wersja spectrumowa dla 48 kB pamięci powstała w 1984 roku, a dwa lata później ukazała się wersja dla 128 kB. Różnice są niewielkie, ale zauważalne - na początku gry, w części karaoke, zamiast podświetlania tekstu pojawia się znana z innych komputerów piłeczka, a podczas właściwej gry widać lekkie podrasowanie grafiki tła.
Miasto opanowane przez duchy to duży kłopot. Czy może być coś gorszego? Chyba tylko miasto opanowane przez kosmiczne robale. Walka z nimi to treść gry Amaurote. Jak na reprezentantkę tzw. budget games gra prezentuje się bardzo dobrze i przebija wiele droższych tytułów. W wersji 128 możemy dodatkowo obejrzeć intro, a podczas gry graficzne wstawki.
Gladiator to jedna z oryginalniejszych bijatyk, która przenosi nas do starożytnego Rzymu i pozwala wziąć udział w walkach (niespodzianka!) gladiatorów. Stawką jest odzyskanie wolności. W porównaniu do wersji 48 poprawiono sterowanie gladiatorem, zmieniono wygląd przeciwników oraz dodano nowe scenerie walk.
Firma Mikro-Gen zasłynęła serią gier o rodzinie państwa Weeków. Ostatnią z cyklu była Three Weeks in Paradise, a jej fabuła dotyczyła próby wydostania się z tropikalnej wyspy. W wersji gry dla Spectrum 128 wyspa posiada więcej lokacji i można na niej znaleźć więcej przedmiotów.
Z tropików przenosimy się na pustynię, gdzie toczy się akcja gry Desert Rats. Jest to strategia turowa nawiązująca do bitew, które miały miejsce w Afryce północnej w czasie II wojny światowej. W wersji 128 zmieniono loading screen i dodano nowe misje.
ThunderCats to adaptacja animowanego serialu pod tym samym tytułem. Fabuła osadzona jest w klimatach fantasy, a bohaterami są humanoidalne koty. Gra należy do "bijatyk bieganych", czyli biegniemy do wyjścia i kasujemy pojawiających się na drodze wrogów. Grafika gry stoi na wysokim poziomie, a na komputerach ze 128 kB pamięci pojawia się więcej ozdobników.
Fairlight jest uważana za jeden z klasycznych spectrumowych tytułów. Była to jedna z pierwszych gier wykorzystujących izometryczną grafikę 3D, która wyglądała w miarę realistycznie. Zasadniczo jest to gra przygodowo-zręcznościowa dziejąca się w średniowiecznej scenerii. Wersja 128 zyskała krótkie intro, dodatkowe pomieszczenia i obrazek informujący o końcu gry.
Gnome Ranger oraz jej kontynuacja Ingrid's Back to tekstowe gry przygodowe, które wydano aż w trzech wersjach. Pierwsza dla komputerów z 48 kB pamięci, druga dla dowolnego modelu Spectrum 128, a trzecia tylko dla Spectrum +3. Wersja druga, w porównaniu do tej dla 48 kB, posiada możliwość nagrywania stanu gry (na taśmie lub w RAM-dysku) oraz używania opcji OOPS, która cofa ostatnią czynność w grze. Wersja trzecia (wydana na dysku) posiada wszystko to, co dwie poprzednie plus obrazki ilustrujące lokacje gry.
Dokładnie ten sam system, co opisany powyżej, zastosowano też w przygodówkach Lancelot, Scapeghost oraz w kompilacji Time And Magik, która zawiera gry Lords of Time, Red Moon i Price of Magik.
Magic Knight to postać, która pojawiła się w czterech grach. Trzy z nich - Knight Tyme, Spellbound i Stormbringer - wydano w osobnych wersjach dla Spectrum 48 i 128. Wersje dla 128kB pamięci posiadają więcej lokacji oraz wzbogaconą grafikę już istniejących.
Na koniec zostawiłem informacje, które znalazłem w starych magazynach o grach. Zweryfikowanie ich prawdziwości pozostawiam zainteresowanym graczom. Według wspomnianych informacji rozszerzone wersje posiadają też gry Starglider (więcej misji), Chuck Yeager's Advanced Flight Trainer (więcej opcji i widoki z różnych kamer), Sweevo's World (tytuł zmieniono na Sweevo's Whirled, więcej komnat) oraz Technician Ted (tytuł zmieniono na Technician Ted: The Megamix, więcej komnat).
Chociaż ten artykuł jest dość długi, to wymienione w nim gry na pewno nie są wszystkimi, które mają ulepszone wersje dla Spectrum 128. Jeśli ktoś zna inne i dokładnie wie, czym się różnią od wersji dla Spectrum 48, to zachęcam do podzielenia się tą wiedzą.
Ilustracja do Renegade pochodzi z mapy wykonanej przez Pavero (dzięki za użyczenie).
Piotr "PopoCop" Szymański
Artykuł autorstwa Piotra "PopoCopa"
Szymańskiego został wydany na licencji Creative
Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów
zależnych 4.0 Międzynarodowe License.
W oparciu o utwór
dostępny pod adresem http://speccy.pl/articles.php?article_id=43
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.
I te wszystkie gry Codemasters'ow z muzyczkami tylko na 128k...
Więc jest motywacja dla przeróbek ZX 48 kb na ZX 128 kb.
Może ktoś opracuje opcję przeróbki dla mas ?.
Bardzo ciekawy artykuł!
Przy takiej dostępności ZX128 w wielu wariantach nie ma sensu przerabiać ZX48. Więcej jest warty nieprzerobiony ;-)
ciekawy ten artykuł, miałem Timexa ze 128 i odpalałem na nim Hostages 128k a wszystkim znajomym kopary opadały
Były też gry wyłącznie na 128k.
Nie pamiętam tytułu, szukam tej gry od lat. Chodziło się Godzillowatym potworem i rozwalało miasto. Coś jak Rampages tylko fajniejsze. Potwór był jeden. Szło się od przedmieść do centrum.
Sporo gier miało tylko muzykę i efekty na AYgreka, wrzucone do "wyższej" pamięci. Mając ZX`a z 80kb ramu można było po niewielkich przeróbkach w kodzie je odpalać.
Gra, której szukasz to "T-Wrecks".
Zawsze marzyłem o ZX Spectrum 128K. Niestety, od 1985 roku miałem ZX Spectrum 48K, do którego kilka lat później dokupiłem generator dźwięku AY. Pamiętam, że robiłem wszystko, aby załadować wersje gier z 128K na 48K, aby chociaż odpalić extra muzykę w grach. Najczęściej to nie działało, ale było kilka pozycji, które odpalały muzę. Zostawały demka z ripami muzyki do odsłuchania. W 1990 przesiadłem się już na Amigę, ale muzykę z AY wspominam miło do dziś. Sir Sinclair planuje wydanie ZX Spectrum Vega. Dobrze, że będzie to komputerek na bazie 128
Ja też marzyłem o 128+. Z 10 lat temu kupiłem Timexa przerobionego na 128, ale ... trafił mi się 128 w boxie i taki mam już do dziś. Timex poszedł w świat. Dzisiaj mój ZX potrzebuje konserwacji. Ktoś coś pomoże?
Potwierdzam, że Sweevo's Whirled (128k) ma więcej komnat niż Sweevo's World (48k). Widać to wyraźnie na mapach:
128k
https://maps.speccy.cz/maps/SweevosWhirled.png
48k
https://maps.speccy.cz/maps/SweevosWorld.png
Na mapach widać też, że Technician Ted (48k) ma mniej lokacji niż Technician Ted: The Megamix (128k).
https://maps.speccy.cz/maps/TechnicianTed.png
https://maps.speccy.cz/maps/TechnicianTed2.png