Chcę dziś napisać o tym w jakich krajach jakie komputery z tych domowych 8bitowych z lat 80ych były najpopularniejsze. Poszperałem za tym niedawno we Wiki i Guglu i oto co znalazłem, z dodatkiem odrobiny wodolejstwa.

Kolejność wymieniania maszyn poczynając od najpopularniejszego. Choć pewnie w różnych konkretnych latach mogła się nieco zmienić.
USA - Były jedynym krajem w którym komputery trafiły pod strzechy już w drugiej połowie lat 70ych. A cóż najczęściej pod te strzechy trafiało?
Tandy TRS-80 (znany u nas dekadę później Meritum to jego klon), Commodore PET, Apple II (głównie w szkołach bo to wyższa półka), konsolka Atari 2600, ciut później też Atari 400 i 800. Początek lat 80ych to już Tandy CoCo, Commodore Vic20, 16bitowiec Texas Instruments TI-99, a później Commodore 64, Atari 800XL oraz Laser 128 (tańszy i lepszy klon Apple II).
Czechy - Atari XL, C64, ZX Spectrum i jego miejscowy klon Didaktik.
Dania - C64, ZX.
Grecja - CPC, C64.
Hiszpania - ZX, C64, CPC.
Niemcy RFN - C64, CPC, te dwa szły łeb w łeb a kolejne to XL, ZX.
NRD - Robotron, kasy nie mieli za to mieli ambicje by sami sobie robić komputery.

Australia - C64, CPC, - tu oba szły łeb w łeb, tyle że CPC sprzedawano jako Awa a nie Amstrad.
Francja - CPC, Thomson MO5 a potem jego następcy MO6 MO7 i tak aż do MO9+ (był również popularny w szkołach), C64.
Rosja - Radio 86RK (semigrafika potem też CP/M), Różnorodne klony ZX Spectrum, Elektronika BK (16bitowiec), Agat (klon AppleII, w szkołach).
Wielka Brytania - ZX Spectrum a jakże by inaczej

a w szkołach królował BBC Micro (wyprodukowano tylko 1,5mln ale każdy angolek z tamtego pokolenia miał z nim do czynienia). Nieco później CPC, C64, XL, Oric, Acorn Archimedes pierwszy Risc w produkcji (zastąpił BBC w szkołach).
Węgry - Commodore +4 (chyba jedyny kraj na świecie w którym był popularny), Enterprise (to Brytyjczyk na Z80, wyprodukowano ok 80tys z czego połowa trafiła na Węgry, produkowali też własny klon tej maszyny). Ciekawe w tym komputerze było to że z podłączonym odpowiednim ROMem potrafił udawać zarówno Spectruma jak i Amstrada.

Skandynawia - TIKI - to Norweski wynalazek działający pod CP/M, podobnie było w Szwecji i Finlandii mieli miejscowe kompy ze CP/M, tyle że przeciwnie niż w reszcie świata nie używali ich tylko w biurach, ale pisali na nie kolorowe gry oraz programy graficzne i muzyczne. A później jak na zachodzie, czyli marki znane i u nas, choć trochę szybciej niż gdzieś indziej Amigi i Atari ST wyparły tam 8bitowce.
Ameryka Pld. - czyli Brazylia, Argentyna itd. - miejscowe klony MSX i liczne klony ZX Spectruma, oba standardy szły tu łeb w łeb. MSX był tam bardziej popularny niż w Japonii z której pochodził.
Afryka - To biedny kontynent więc w latach 80ych i 90ych trafiały tu gównie komputery używane z Europy Zachodniej i to z prawie 10-letnim opóźnieniem. A które były popularniejsze to odpowiadało temu który kraj na danym terenie miał niegdyś kolonie. Widocznie decydowała tu dostępność literatury i oprogramowania w języku który zwykle pozostawał tam jednym z języków oficjalnych.
Irak i inne Arabskie - Al-Warka (to klon Japońskiego NEC PC-6002), Al-Sakhr MSX 170 (to klon Yamahy produkowany w Kuwejcie), oraz Atari XE z arabską klawiaturą (była też wersja Hebrajska). Cóż, Arabowie zwykle nie znają alfabetu łacińskiego, więc stały się tu popularne te maszyny których producenci dostosowali się do ich szlaczków pisanych od prawej do lewej.
Chiny - dziś są potęgą gospodarczą. Ich sieci komórkowe mają więcej abonentów niż gdziekolwiek indziej. Ich wyszukiwarka Bindu obsługuje nie mniej zapytań niż Google i produkują więcej komputerów niż reszta świata razem wzięta, ale w latach 80ych nie mieli nawet aut a co dopiero komputerów.
Kto wie czy w Indiach nie było podobnie bo nie udało mi się znaleźć jakie komputery były tam popularne w 80tych. A jednak na czymś musieli wykształcić jednych z najlepszych informatyków świata.

Japonia - NEC PC-8801 (Z80), Fujitsu FM-7 (Motorola 6809 2MHz), Sharp X1 (Z80), standard MSX (najpopularniejsze były Sony HitBit i Yamaha).
Na początku lat 90ych bardzo szybko je wyparły 16bitowce: NEC PC-9801 (x86), Fujitsu FM Towns (x86)(butował się ze CD-ROM), Sharp X68000 (68k).
I tu nieco komentarza... Japończycy podobnie jak Arabowie nie posługują się zbyt zręcznie łacińskim alfabetem. Pierwsze komputery jakie produkowali miały po kilka KB pamięci i semigrafikę. Czyli sprzęt mało rozrywkowy i mało kto potrafił się nim posługiwać (bariera językowa). Ich alfabet składa się z dużych skomplikowanych i bardzo licznych znaków. Najprostsza czcionka z kilkuset najpopularniejszymi znakami zajmuje 16KB w ROM. By zmieścić kilkanaście zdań na ekranie potrzeba sporej rozdzielczości a wiec i sporo VideoRAM. Dlatego szybko standardem stały się 8bitowce mające po 48KB pamięci graficznej, a pod koniec lat 80ych już nawet po 192KB (a u nas całej pamięci miały po 64KB w tym ok 8KB graf.). A rozdzielczość - szybko standardem stało się 640x200 w 16 kolorach z palety 4096 a potem było jeszcze kolorowiej. (A w USA i Europie takie duże i kolorowe rozdzielczości oglądaliśmy dopiero na 16bit w PC i Amigach.) Jednak tak duża pamięć graficzna dla 8bitowego procesora to za dużo by płynnie to przewijać. Dlatego do dynamicznych gier używali raczej konsol niż komputerów. A już od 1983 roku Japońskie konsole Nintendo i Sega korzystając z kryzysu na rynku gier w USA, zdominowały światowy rynek.

Mimo że produkowali sporo PC na eksport, to długo nie trafiały one do tamtejszych domów. A powodem też był alfabet. Zrobić sobie nową czcionkę łacińską to pikuś, ot raptem ze 30 znaczków z garstki pikseli każdy. Ale spróbuj zrobić nową czcionkę z kilku tysięcy znaków (do zastosowań profesjonalnych) czy choćby z kilkuset dla amatorów. Albo ją przeskalować, łatwo powiedzieć, toż to tytaniczna praca, to jakby przepisywać cały słownik a właściwie to jakby rzeźbić każde słowo w programie graficznym. A do tego wiele niekompatybilnych ze sobą standardów kodowania znaków i jeszcze parę sposobów uzyskiwania ich z klawiatury która ma tylko kilkadziesiąt klawiszy. SZOK! W praktyce mało kto miał więcej niż jedną czcionkę do dyspozycji. Ale firma Microsoft wraz z Windowsem 95 wprowadziła skalowalne japońskie czcionki w kilku zestawach. I to podbiło serca Japończyków. Wspomniane wyżej 16 bitowe NEC i Fujitsu (i tak już działające na Intelach) w nowszych wersjach stały się PeCetami.

Więcej o Japońskich starych komputerach tu ->
http://www.hardcoregaming101.net/JPNcomputers/Japanesecomputers2.htmCóż, widać w krajach uważanych za biedniejsze częściej popularne były ZX i XL niż C64 i CPC. W krajach w których posługują się innym alfabetem niż Łaciński czy ewentualnie Cyrylicą. Popularne było to co potrafiło gadać po ichniemu. I to by było na tyle z opowieści dziwnej treści. Jeszcze mała ciekawostka. Czy słyszeliście kiedyś o firmach Osborne, Kaypro, albo Morrow Designs? - Wątpię, a to te firmy produkowały najwięcej komputerów działających pod CP/M. Cóż podobnie jak setki innych firm znanych tylko lokalnie, nawet w Polsce były bodajże ze 3 takie firmy.

Jeszcze by mieć pełny obraz sytuacji lata i ilości sprzedanych popularniejszych komputerów domowych.
Apple II - 1977 - 1990 - ponad 6 mln.
Atari 8bit - 1979 - 1992 - ponad 4 mln.
ZX Spectrum - 1982 - 1992 - ok 5 mln + 15 mln klonów np. Timex i inne głównie Ruskie.
Commodore 64 - 1982 - 1993 - 17 mln (rekord Guinessa) + 4 mln C128 + 4 mln klonów oraz konsol bez klawiatur.
MSX - 1983 - 1995 - 5 mln w Japonii + 15 mln na świecie głównie Korea Pd. Brazylia i Argentyna.
Amstrad CPC - 1984 - 1992 - ponad 3 mln + ponad 1 mln klonów głównie Schneider.
Amstrad PCW - 1985 - 1998 - 8 mln.
Atari ST - 1985 - 1993 - 6 mln.
Amiga - 1985 - 1994 - 5 mln samej A500 + ponad 1 mln innych modeli.
Macintosh 68k - 1984 - 1995 - nie mogę znaleźć ile ich sprzedano 
Tu z podziałem na to jakie miały procki.
Motorola 6502 - Apple, małe Atari, Commodore, BBC micro, NES (Pegasus), - 35 mln domowych
Zilog Z80 - Spectrum, Amstrad, MSX, Nintendo GameBoy, Sega Master System, - 44 mln domowych
Motorola 68000 - Apple Macintosh, Atari ST, Amiga, Sega Mega Drive (Genesis), - 14 mln + ?? Maków
Acorn ARM - Acorn Archimedes, PDA, GPS, Nokia, iPod, iPhone, (w roku 2009 ma go 90% urządzeń przenośnych)
AIM PowerPC - Power Macintosh, Nintendo Wii, Microsoft Xbox 360, Sony PlayStation 3*,
Intel x86 - PeCety, Microsoft Xbox, (a PSX, PS2 i PSP mają MIPS)
A tu konsolki z lat 1980-2000 w mln sztuk. Te z gwiazdką są przenośne.
1 *Game Boy (Color 49) 118
2 PSX 102
3 *Game Boy Advance 81
4 NES/Femicon(Pegasus) 62
5 SNES/Super Femicon 49
6 *Game Boy Color 49
7 SEGA MegaDrive/Genesis 39
8 Atari 2600 30
9 Xbox 24
10 Nintendo GameCube 21
11 *Sega Game Gear(Nomad) 11
12 Sega Dreamcast 10
13 Sega Saturn 10Wygląda na to że ok 2 razy więcej każdego z popularnych procesorów wsadzono do konsol niż do komputerów.

A dziś świat produkuje już niemal wyłącznie PC i to ponad 300mln rocznie. Więc mogę spać spokojnie że i dla mnie wystarczy.

A tak - zapomniałbym, w Polsce najpopularniejsze najpierw były te tańsze czyli ZX, XL, C64, CPC. A potem ważniejsza stała się dostępność oprogramowania więc C64, ZX, XE, CPC. Ech.

I sorry za to że tabulacje pewnie po poprzestawiają spisy. Nie mam siły z tym walczyć.