- Drukuj
- 08 Apr 2015
- Gry
- 6580 czytań
- 0 komentarzy
Kiedy kilka miesięcy temu napisałem tekst o grach, które w wersji dla Spectrum 128 były ulepszone, wiedziałem, że na pewno nie wyczerpałem tematu w całości. Już kilka dni po ukazaniu się mojego artykułu zacząłem odkrywać następne tytuły, z czasem zebrało się ich ponad 20, więc nie pozostało mi nic innego jak powrócić do tematu. Przystępujemy zatem do przeglądu kolejnych ulepszonych gier.
Space Crusade to ciekawe połączenie strategii turowej i RPG. Dowodzimy oddziałem Space Marines i wykonujemy misje na statkach kosmicznych opanowanych przez Obcych. Różnice między wersjami 48 i 128 są widoczne od samego początku - wersja 128 wita nas animowanym logo, dostępne są opisy misji (wersja 48 odsyła nas do instrukcji), a podczas gry animacje 3D są zdecydowanie bogatsze.
Forgotten Worlds, bardzo kolorowa strzelanina przeniesiona z automatów, po załadowaniu wyświetla ekran powitalny. W wersji 48 na jego środku widnieje czarna dziura. Jak się okazuje, jest to miejsce na podobiznę postaci z gry, ale żeby ją zobaczyć trzeba zagrać w wersję 128. Kolejne różnice widoczne są podczas gry - w wersji 128 animacja jest płynniejsza, a w tle przesuwają się gwiazdy.
Następna strzelanina rodem z salonów gier to E-SWAT. Autorzy zastosowali tu ten sam zabieg, co w opisywanej poprzednio Double Dragon 2, tzn. w wersji 128 okno gry zajmuje cały ekran, a w wersji 48 tylko pół. Chociaż kto wie, czy to okno na pół ekranu nie było nowatorskim rozwiązaniem, przeznaczonym dla monitorów 16:9?
I jeszcze jedna konwersja gry arcade, czyli Turbo Out Run, będąca kontynuacją opisywanych poprzednio wyścigów samochodowych. Wersje 48 i 128 różni drobiazg - w tej drugiej plansza startowa jest odrobinę bardziej urozmaicona.
Wyścigi są również tematem gry Toyota Celica GT Rally, którą można zaliczyć do uproszczonych symulatorów jazdy samochodem. Wersja 128 posiada czołówkę składającą się z kilku wyświetlanych kolejno ekranów, a tło dla opcji w menu stanowi rysunek Toyoty.
Symulatorem jazdy samochodem, ale bardziej realistycznym, jest też Stunt Car Racer. Jeśli ktoś nie zna tej gry, to niech szybko nadrobi zaległości, bo jest ona jedyna w swoim rodzaju. Wersję 128 wzbogacono o logo gry w menu, tablicę najlepszych wyników oraz możliwość zmiany wcześniej zdefiniowanych klawiszy.
Tau Ceti, to gra przygodowo-zręcznościowa należąca do spectrumowej klasyki. Akcja dzieje się na planecie Tau Ceti III opanowanej przez zbuntowane roboty. Wcielamy się w ochotnika, którego zadaniem jest wyłączenie znajdującego się na planecie reaktora. Pierwsza wersja gry ukazała się w 1985 roku dla Spectrum 48. Dwa lata później powstała rozbudowana edycja specjalna przeznaczona dla Spectrum 128. Zawiera ona lepsza grafikę wewnątrz budynków, dodatkowe biblioteki z informacjami o planetach oraz samouczek wyjaśniający zasady gry.
Jaws to komputerowa wersja znanego filmu Spielberga. Fabuła gry nie ma zbyt wiele wspólnego z pierwowzorem, zgadza się tylko wątek podstawowy - polowanie na rekina. Reszta, czyli pływanie batyskafem i szukanie części broni, to już inwencja twórców gry. Na Spectrum 48 wita nas krótka animacja i od razu przechodzimy do błądzenia w głębinach. Na Spectrum 128 dodatkowo zawarto w grze panel informujący gdzie widziano rekina oraz opcję zamykania plaż zagrożonych jego atakiem.
Komputerową wersją filmu (a jednocześnie książki, na podstawie której powstał film) jest też Tai-Pan. Jest to gra przygodowo-handlowa, której fabuła rozgrywa się w dziewiętnastym wieku na Dalekim Wschodzie. Naszym zadaniem jest dorobić się fortuny i zostać Tai-Panem, czyli największym kupcem.Gra powstała pierwotnie dla maszyn ze 128 kB pamięci, a potem okrojono ją by działała też na 48 kB. Właściciele gumiaków i plusów nie zobaczą więc grafiki w menu oraz gry hazardowej podczas rozgrywki.
Kampania tunezyjska, która miała miejsce w Afryce podczas II wojny światowej, stanowi treść gry Vulcan. Jest to gra strategiczna stworzona przez R. T. Smitha, autora innych znanych strategii, takich jak Arnhem i Desert Rats. Ulepszenia w wersji 128 obejmują dodatkowe opcje ułatwiające grę jednej ze stron w poszczególnych scenariuszach oraz możliwość obejrzenia demonstracji gry.
Encyclopedia of War: Ancient Battles to kolejna gra strategiczna pana Smitha. Tym razem - jak wskazuje tytuł - autor wziął na warsztat czasy starożytne. W wersji 48 mamy do wyboru 4 scenariusze, możliwość tworzenia własnych z ograniczeniem do 136 jednostek biorących udział w bitwie i dwa programy: jeden do grania w "firmowe" scenariusze i drugi do tworzenia własnych bitew. Na Spectrum 128 mamy 5 scenariuszy, możemy tworzyć własne z ograniczeniem do 254 jednostek, a całość stanowi jeden program będący połączeniem dwóch wspomnianych dla Spectrum 48.
F19 Stealth Fighter to symulator znany głównie z komputerów szesnastobitowych. Wydano go też na Spectrum i wielu graczy uważa go za jeden z najlepszych programów symulacyjnych. Wersje 48 i 128 różnią się rozmiarem okna gry - na Spectrum 128 jest ono większe. Poza tym animacja wektorowa wydaje się być nieco płynniejsza w wersji 128.
W kolorowej zręcznościówce Grell and Falla sterujemy dwiema postaciami i mamy zrobić porządek w zaczarowanym ogrodzie. Po załadowaniu gry na Spectrum 128 wyświetlane jest intro prezentujące bohaterów (na Spectrum 48 tylko pojedynczy obrazek), a w czasie gry jest więcej elementów graficznych na ekranie.
Porządek, tym razem z siłami zła, musimy też zrobić w grze Stryker in the Crypts of Trogan. Do dyspozycji mamy czarownika i jego magiczne umiejętności. Wersje 48 i 128 różnią się sekwencją początkową - na Spectrum 48 wyświetla się napis, a na 128 towarzyszy mu animowana postać.
Seymour to postać, która pojawiła się w kilku grach wydanych przez Codemasters. Trzy z nich mają rozszerzone wersje dla 128 kB pamięci. W Sergeant Seymour Robot Cop przed grą pojawia się obrazek tytułowego bohatera.
Seymour at the Movies oraz Wild West Seymour na Spectrum 128 mają intro z opisem fabuły oraz ładniejsze fonty podczas gry (na Spectrum 48 są fonty z ROMu).
Tytuły opisane poniżej należą do przygodówek. Ten gatunek gier na Spectrum nigdy nie należał do mainstreamu, były to często gry pisane przez zapaleńców przy użyciu programów typu Quill lub PAW i wydawane metodą chałupniczą. Okazuje się jednak, że wykorzystywanie możliwości Spectrum 128 przez przygodówki wcale nie było czymś wyjątkowym (oprócz tytułów mających wersje 48 i 128 były też takie, które działały tylko na 128 kB).
Shadows of Mordor to jedna z kilku gier opartych na prozie Tolkiena. Wersja dla Spectrum 48 jest wyłącznie tekstowa, a ilustracje są zawarte w osobnym programie i można je sobie obejrzeć poza grą (pomysł dość oryginalny). Wersja dla Spectrum 128 ma ilustracje podczas gry.
W poprzedniej części artykułu pisałem o kilku grach (m.in. Gnome Ranger) wykorzystujących ten sam system, tzn. wersja podstawowa dla 48 kB, rozszerzona dla 128 kB (dodatkowe komendy i opcje nagrywania/wczytywania stanu gry) oraz wersja dyskowa dla +3 zawierająca ilustracje. System ten zastosowano też w przygodówce Knight Orc.
Diablo! to połączenie science-fiction i horroru. Grupa badawcza przeszukuje statek kosmiczny, na którym miały miejsce dziwne wydarzenia. Wersja dla Spectrum 48 jest tekstowa, a wersja dla Spectrum 128 posiada obrazki lokacji, rozbudowane opisy i dodatkową opcję "look around".
The Calling of a Demon, to jak się łatwo domyślić horror. Wersja 48 posiada co prawda ilustracje, ale w wersji 128 są one nieco lepiej wykonane, a dodatkowo rozbudowane są opisy.
W grze The Hermitage wersję dla Spectrum 128 (a dokładniej dyskową dla +3) rozbudowano o wprowadzenie fabularne i samouczek. Poprawiono też zdecydowanie ilustracje.
Wprowadzenie fabularne i samouczek znajdziemy też w wersji 128 gry The Axe of Kolt. Rozbudowano też fabułę w porównaniu do wersji 48.
Kolejna porcja przygód czeka na nas w grze Cloud 99. Wersja 48 to tekstówka, a ta dla 128 kB pamięci posiada obrazki, więcej tekstu i dodatkowe komendy.
Tematykę kryminalno-kolejową proponuje nam The Great Peepingham Train Robbery. Na Spectrum 48 podczas gry możemy tylko czytać tekst, a na Spectrum 128 obejrzymy też obrazki i będziemy mogli skorzystać z opcji RAMSAVE i RAMLOAD.
Ostatnia gra w tym artykule to Mindfighter, której bohaterem jest chłopiec o parapsychologicznych zdolnościach. Wersje 48 i 128 są do siebie bardzo zbliżone, jedyne różnice to trochę więcej obrazków oraz opcja OOPS cofająca ostatnią czynność w wersji 128.
Na koniec powtórzę to, co napisałem w poprzedniej części artykułu - na pewno są jeszcze inne gry, które wykorzystują możliwości Spectrum 128. Zainteresowanych tematem zachęcam do szukania.
Piotr "PopoCop" Szymański
Artykuł autorstwa Piotra "PopoCopa"
Szymańskiego został wydany na licencji Creative
Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów
zależnych 4.0 Międzynarodowe License.
W oparciu o utwór
dostępny pod adresem http://speccy.pl/articles.php?article_id=45
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.