- Drukuj
- 17 Oct 2021
- Gry
- 5092 czytań
- 0 komentarzy
Tego artykułu miało nie być. W końcówce trzeciej części napisałem, że jest ona ostatnią z serii i kończę poszukiwania. I rzeczywiście nie szukałem kolejnych gier wykorzystujących możliwości ZX Spectrum ze 128 kB pamięci. Można powiedzieć, że gry znalazły się same przy różnych okazjach. Kiedy tych nieoczekiwanych znalezisk uzbierało się kilkanaście postanowiłem przedstawić je w czwartej części przeglądu.
Zacznijmy ambitnie, czyli od szachów. Jedną z wielu adaptacji królewskiej gry jest Cyrus II. Na Spectrum 48 mamy do dyspozycji tylko widok 2D na planszę. Jeśli gramy na Spectrum 128 możemy włączyć też widok 3D.
W strategicznej grze Gallipoli przedstawiono epizod z kampanii aliantów podczas I wojny światowej. W 1915 r. alianci ponieśli klęskę, ale grając na Spectrum historia może potoczyć się inaczej. Wersja 128 jest wzbogacona o możliwość kopania tuneli oraz rozszerzoną sekwencję walki.
Swords Of Bane należy do tego samego gatunku gier co poprzednia, ale jest osadzona w klimatach fantasy. Jak to zwykle bywa w takich przypadkach spotkamy tu wojowników i czarowników tłukących się z potworami. W wersji 48 gra oferuje tylko jeden scenariusz, a w wersji 128 trzy.
Kącik strategiczny zamyka Defender Of The Crown. Gra była wydana w 1989 r. dla Spectrum 48, a w roku 2021 ukazała się jej dyskowa wersja dla Spectrum 128. Nowa odsłona została wzbogacona o dużo dodatkowej grafiki, a obrazki z pierwotnej wersji zostały podrasowane.
Czas na trochę akcji. Denizen to gra wyglądająca jak pierwowzór amigowej serii Alien Breed. Łazimy po kosmicznej bazie pełnej potworów, strzelamy, zbieramy amunicję i karty otwierające drzwi. Wersja 128 jest rozszerzona o intro z podobiznami autorów gry.
Leviathan nawiązuje do klasycznego automatowego tytułu Zaxxon. Niestety bardzo niewyraźna grafika psuje całą przyjemność z zabawy. Na Spectrum 128 dodano drobiazg w postaci ekranu z logo gry.
Operation Thunderbolt jest sequelem klasycznego "celowniczka", czyli Operation Wolf. Zasada gry się nie zmieniła, ale dodano sporo urozmaiceń. Grę wydano w dwóch wersjach: kasetowej dla Spectrum 48 i 128 oraz dyskowej dla Spectrum +3. W tej ostatniej po ukończeniu każdego poziomu wyświetlany jest obrazek (w wersji kasetowej tylko napis).
Pod przydługim tytułem Escape From The Planet Of The Robot Monsters kryje się strzelanina z izometryczną grafiką. Ludzie porwani przez reptilian na planetę X są zmuszani do niewolniczej pracy przy tworzeniu armii robotów. Czy możemy na to patrzeć spokojnie? Oczywiście nie, więc na planetę X wyrusza misja ratunkowa. Wersja 128 ma ładne komiksowe intro z opisem misji. W wersji 48 intra nie ma, a opis jest wyświetlany na początku gry.
Sanxion to strzelanina pozioma, która od setek innych różni się tym, że na ekranie widać nasz statek kosmiczny jednocześnie z boku i z góry. Widok z góry obejmuje częściowo przestrzeń za statkiem i pozwala uniknąć wrogów atakujących z tyłu. W wersji 128 menu gry jest lepiej wykonane - w tle spadają gwiazdy, a na dole przesuwa się scroll.
Najbardziej rozbudowana symulacja helikoptera dla Spectrum, czyli Gunship, w menu wersji 128 wyświetla obrazek w tle, a przed misją pozwala spojrzeć na mapę.
International 3D Tennis, to dość nietypowe podejście do tenisa ze względu na użycie grafiki wektorowej i możliwość zmiany widoku z kamery. W wersji dla Spectrum 48 podczas gry oglądamy grafikę w postaci niewypełnionej wektorówki. Na Spectrum 128 wektory są wypełnione, a ponadto po załadowaniu gry wita nas obrazek z wizytówkami autorów, a w menu pojawia się dodatkowa opcja Season.
Od tenisa przechodzimy do baseballa. Jedną z prób przeniesienia tej dyscypliny na ekran ZX Spectrum jest R.B.I. 2 Baseball. Po załadowaniu wersji 48 wita nas menu z dostępnymi metodami sterowania. Wersja 128 wita nas animowaną czołówką.
Tytuł Nigel Mansell's Grand Prix od razu daje do zrozumienia, że mamy do czynienia z wyścigami Formuły 1. W porównaniu do wersji 48 wersja 128 ma loading screen, ładniejsze menu początkowe oraz opisy poszczególnych torów.
Elite Supertrux to również wyścigi, ale ciężarówek (to chyba jedyna taka gra na ZX Spectrum). Samochody ścigają się na drogach kilku europejskich państw, co pokazano trochę śmiesznie, bo dojeżdżając np. do końca trasy w Londynie mamy rozwidlenie prowadzące bezpośrdnio do Brukseli lub Paryża. W wersji 48 symboliczna mapa wyścigu pełni rolę loading screenu, a w wersji 128 na loading screenie są ciężarówki, mapa zaś pojawia się po załadowaniu gry. Dodatkowo grafika wyścigu ma trochę więcej detali.
Angielski serial dla młodzieży Grange Hill to pierwowzór gry przygodowo-zręcznościowej pod tym samym tytułem. Akcja rozgrywa się w środowisku uczniów ogólniaka, a celem jest odzyskanie walkmana. W wersji 128 dodano intro w postaci digitalizowanych wizerunków bohaterów serialu.
Do gier przygodowo-zręcznościowych zalicza się także Crystal Kingdom Dizzy. Gra ukazała się pierwotnie w 1992 r., a w 2017 r. powstał jej remake. Nowa wersja wymaga Spectrum ze 128 kB pamięci i oferuje lepszą grafikę (łącznie z loading screenem) oraz dodatkowe lokacje.
Dizzy występuje też w Kwik Snax. Tym razem jest to gra czysto zręcznościowa wzorowana na Pengo. W wersji 48 wita nas standardowe menu z wyborem sterowania, a po wciśnięciu fire od razu zaczyna się gra. W wersji 128 menu jest animowane i przedstawia występ zespołu The Dizzy Mob. Po wciśnięciu fire możemy obejrzeć graficzne wprowadzenie do gry.
I to już wszystko na dziś. Bardzo możliwe, że kiedyś pojawi się piąty artykuł z serii. Wszystko zależy od tego, czy natrafię na kolejne gry.
Piotr "PopoCop" Szymański
Artykuł autorstwa Piotra "PopoCopa"
Szymańskiego został wydany na licencji Creative
Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów
zależnych 4.0 Międzynarodowe License.
W oparciu o utwór
dostępny pod adresem http://speccy.pl/articles.php?article_id=77
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.